Prvá generácia Golfu GTI prišla pred 45 rokmi. Atmosférický štvorvalec so zdvihovým objemom 1,6 litra ponúkal 81 kW (110 k) a 137 Nm. Miesto vtedy bežne používaného karburátora mal vstrekovanie a 4-stupňovú manuálnu prevodovku (na dnešnú dobu utópia). K tomu 13-palcové disky, predné vetrané kotúče alebo dodatočný chladič oleja.
Prišlo aj GTI TDI
Ďalšie generácie postupne prichádzali s vylepšeniami. Už v druhej generácii mohol mať 102 kW (139 k) či 118 kW (160 k) vo verzii s kompresorom G60. Tretia generácia prišla napríklad s prvým prívlastkom GTI TDI s 81 kW (110 k) verziou 1,9 TDI. V tejto generácii tiež po prvýkrát nemal GTI najväčší zdvihový objem, takým bola verzia VR6 s 2,9-litrovým objemom.
Štvrtá generácia mala tiež v ponuke aj vznetové motory a po prvýkrát aj päťvalec 2.3 VR5. Tu však už vznikla samostatná divízia R32, neskôr premenovaná na R, ktorá je voči GTI ešte vyššie. Stratil tak znak GTI punc? Absolútne vôbec. V nasledujúcej piatej prišla aj limitovaná edícia s 2,0 TFSI a maximálnym výkonom až 176 kW (240 k). Šiesta generácia bola nevýrazná, na trhu len 4 roky a GTI neprekonalo predchodcu. Minulá siedma generácia to opäť vyhnala vyššie na GTI Clubsport S s až 228 kW (310 k).
GTI Clubsport 45
Aktuálna ôsma generácia vo verzii Clubsport ponúka z dvojlitrového štvorvalca 221 kW (300 k) a v ponuke je len so 7-stupňovou DSG prevodovkou. Práve z nej vychádza aj nová limitovaná edícia na pripomienku prvého Golfu GTI. V exteriéri nájdeme čiernu strechu s malým spojlerom alebo 19-palcové disky vo vysokolesklej čiernej farbe. Dodatkom je červený pruh okolo celého disku.
Sériový balík Race ponúka športový výfukový systém alebo odstránený obmedzovač rýchlosti (sériovo je maximálna rýchlosť 250 km/h). V sérii sú tiež IQ.Light Matrix LED svetlá s červeným lemom. V interiéri nájdeme nápisy GTI na predných sedadlách alebo logo 45 na volante. Predaj vozidiel sa už začal, v Nemecku má stanovenú cenu na 47 790 eur.
Zdroj: Volkswagen
Na volante pribudol nápis 45