Keď začne Volkswagen hovoriť o elektromobile s cenou do 20 tisíc eur, asi tušíte, že za tieto nemalé peniaze plnohodnotné rodinné auto nedostanete. Pôjde o malý kompakt, pričom jeho rozmery a proporcie naznačil v roku 2021 koncept ID.Life.
Háčik je v tom, že s premenou tohto auta na novú (v marci odhalenú) štúdiu ID.2all Nemci priznali, že vozidlo tejto veľkosti za dvadsať tisíc (aj kvôli problémom s polovodičmi, ale hlavne kvôli rastu cien surovín a inflácii) vyvinúť nedokážu, a preto posunuli jeho avizovanú cenovku na 25 tisíc eur.
Aby splnil svoj sľub, Volkswagen následne oznámil, že rozbehol prípravu ďalšieho, ešte o niečo menšieho modelu do 20 tisíc eur, ktorý bol potvrdený spomínaným šéfom výskumného a vývojového oddelenia, Kaiom Grünitzom a pracovne môžeme chystanej novinke hovoriť VW ID.1 alebo ID.Polo.
Detaily najmenšieho elektromobilu momentálne nepoznáme, dá sa ale predpokladať, že jeho veľkosť bude možno ešte o niečo menšia ako elektrický Volkswagen e-up!, ktorý mimochodom Nemci doma stále predávajú, lenže stojí 29 995 eur, teda viac ako dvojnásobok základnej verzie so spaľovacím motorom.
Asi najviac šokujúci na tom všetkom je pre priemerného Európana fakt, že Volkswagen začal skutočne lacný elektromobil predávať pred pár dňami v Číne a ešte neuveriteľnejšie je, o ktorý model ide.
Verte tomu alebo nie, ale tamojší motoristi si aktuálne môžu kúpiť VW ID.3 v zľave za 125 900 jüanov. Nenamáhajte sa s prepočtom, podľa aktuálneho kurzu ide o 15 890 eur!
To nie je chyba, ani preklep. ID.3, ktoré u nás stojí najmenej 37 990 eur a v Nemecku za to isté auto dáte najmenej 39 995 eur, vychádza v Číne cirka o 22 100, respektíve 24 100 eur lacnejšie.
Automobilku k týmto cenovkám samozrejme dotlačila tamojšia konkurencia, presnejšie povedané momentálne zúriaca cenová vojna medzi čínskymi a zahraničnými značkami, ale ID.3 je tam dlhodobo aj tak o dosť lacnejšia ako u nás. Spomínaných 126 tisíc jüanov je znížená akciová cena platná počas júla a platí pre 7000 vozidiel, ale inak dajú čínski motoristi za tento model stále zaujímavejších 162 888 až 192 888 jüanov, v prepočte 20 560 až 24 350 eur.
Nemyslite si pritom, že ide o nejakú oholenú verziu. ID.3 si na čínskom trhu obľúbili z nejakého dôvodu hlavne ženy, VW na nich preto cieli a poukazuje nielen na „nemeckú kvalitu“, ale snaží sa zaujať i výbornou výbavou.
Čína je pre Volkswagen samozrejme extrémne dôležitá, ako ale píše napríklad nemecká stránka Automobilwoche, jeho elektromobily neboli v „Ríši stredu“ prijaté s takým nadšením, ako si vedenie automobilky predstavovalo. Problém je údajne v slabšom software a nedostatku zábavných funkcií, na ktoré si Číňania potrpia.
Iná možnosť pre európske značky neostane
Nakoniec aj to je dôvod, prečo sa značke BYD nedávno podarilo po viac ako 30 rokoch zosadiť Volkswagen z pozície čínskej jednotky a navyše na Nemcov extrémne tlačia ďalšie firmy, ako je Nio, Geely, BAIC, SAIC, Great Wall, Dongfeng, FAW a samozrejme i Muskova Tesla.
Čo to pre nás znamená? Ťažko presne povedať, funkčnú krištáľovú guľu nemáme. Sme ale presvedčení, že keď do Európy napochoduje čínska konkurencia a začne predávať skutočne lacné autá (a tým máme na mysli nielen elektromobily), VW, Stellantis a ďalší budú schopní predstaviť batériové modely nie za 20 tisíc, ale kľudne za 15 tisíc eur. Presnejšie povedané, budú musieť. Inak v EÚ končia.
zdroj: VW Čína, Automobilwoche