Európa potrebuje malé a dostupné autá ako soľ, deje sa ale pravý opak. Povinná bezpečnostná výbava a postupná elektrifikácia zvyšuje ich ceny na úroveň, kedy sa automobilkám už nevypláca ich výroba a tomu zodpovedá aj situácia na trhu.
Pár značiek ešte drží pozície (Hyundai či Kia), väčšina týchto áut však už skončila. Týka sa to Toyoty Aygo, Citroënu C1, Peugeotu 108, Škody Citigo, Seatu Mii, Smartu, Renault Twingo kúpite už len na niektorých trhoch a najnovšie môžete zabudnúť aj na Volkswagen up!.
Nemecký koncern ho vyrábal v bratislavskej pobočke od konca roka 2011 a ešte nedávno bola linka schopná uspokojiť objednávky. To však v tejto chvíli už nie je možné. Ak chcete nový kus, môžete maximálne skúsiť zohnať auto zo skladových zásob.
Volkswagen priznáva, že s kompletnou povinnou výbavou, bezpečnostnými prvkami a asistenčnými systémami sa cena modelu up! blíži väčšiemu Polu a samozrejme aj iným konkurenčným autám z rovnakej (o stupeň vyššej) triedy. Pre koncern by bol nerentabilný a to je tiež dôvod, prečo výbehové mini nedostane nástupcu.
Keď už sme pri cenách, stojí za zmienku, že VW up! bol v roku 2011 uvedený na nemeckom trhu so základnou cenou 9850 eur, na Slovensku však bol ešte lacnejší. Základný trojvalec s výkonom 44 kW, teda 60 koní, ste si mohli objednať už od 7990 eur.
Dnes tento model Nemci na domácom trhu dopredávajú za 14 555 eur a v elektrickom prevedení eUp! stojí dokonca 29 995 eur.
Volkswagenu (a nielen jemu) kvôli chystanej emisnej norme Euro 7 hrozilo, že bude musieť z ponuky škrtnúť aj Polo, aktuálne zmiernenie predpisov (ktoré ešte nie je schválené), by ale životný cyklus tohto auta určite predĺžilo. Bez ohľadu na to však má byť i VW Polo časom nahradené drahším elektromobilom ID.2 a nepriamym nástupcom modelu up! by sa mohol stať batériový VW ID.1.
Otázna je ale jeho cena. Volkswagen ju chce stlačiť pod 20 tisíc eur, čo je však stále zhruba o tretinu viac ako dnes dáte za up!.
zdroj: Autocar, VW