Motory s usporiadaním valcov do tvaru písmena W patria k zvláštnostiam koncernu Volkswagen. Asi najrozšírenejší je agregát W12, ktorý ste mohli mať v Touaregu, Phaetone, Audi A8 či rôznych modelov Bentley. Výhodou bolo, že táto pohonná jednotka bola odvodená od motora VR6, takže jeho vývoj bol pre konštruktérov o niečo jednoduchší. Pri návrhu prosto spojili dva šesťvalce konfifurácie VR do jedného celku.
Len v jedinom aute
V prípade motora W8 to bolo nepatrne komplikovanejšie, ak ale viete, čo máte robiť... V tomto prípade zoberiete šesťlitrovú W12 a skrátka odstránite štyri valce. Ostane vám hlavný uhol rozovretia valcov 72 stupňov, objem pohonnej jednotky zredukujete na osem litrov a máte jedinečnú vec, ktorú môžete prezentovať napríklad ako spojenie dvoch agregátov VR4 s rozovretím valcov 15 stupňov.
A kam ho namontovať, keď je dvanásťvalec vyhradený tým najluxusnejším koncernovým modelom? Zostúpite o stupienok nižšie, otvoríte kapotu a namontujete ho medzi predné kolesá Passatu, konkrétne modernizovanej verzie B5 s dodatkom GP (Große Produktaufwertung, niekedy tiež ako Passat B5.5), pre ktorú v osemvalcovom prevedení v interných záznamoch vymyslíte skratku 3BS.
Zdvihový objem motora bol takmer rovné štyri litre, presnejšie povedané 3999 centimetrov kubických, svojimi parametrami však neohromoval. Ponúkal maximálny výkon 202 kW (275 koní) pri 6000 otáčkach za minútu a najvyšší krútiaci moment 370 Nm pri 2750 ot./min. Kompresný pomer mal hodnotu 10,8:1 a motor bol nadštvorcový, teda vŕtanie 84 mm bolo o niečo menšie ako zdvih 90,2 mm.
Blok aj hlava boli hliníkové, olejová vaňa dvojdielna. Zaujímavosťou je, že aj napriek usporiadaniu W8 mal motor vyvažovacie hriadele. Ventilové rozvody poháňali až tri rozvodové reťaze. Liatinové výfukové zvody pre každý rad valcov pokračovali ku dvom katalyzátorom a celkovo by ste tu našli štyri lambdy sondy. Hmotnosť motora bola 193 kg.
Neobvyklý osemvalec bol dostupný len s pohonom všetkých kolies a mohli ste ho spojiť buď so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a za príplatok bol dostupný i s päťstupňovým automatom Tiptronic. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládol za 6,5, respektíve 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť bola elektronicky obmedzená na 250 km/h.
W8 kombinovali vždy s pohonom všetkých kolies 4Motion.
Asi nemusíme pripomínať, že dnes ide o jeden z najvyhľadávanejších modelov Passatu na možný veteránsky chov. Z rôznych zdrojov sa dá dohľadať, že automobilka vyrobila okolo 10 tisíc kusov, s manuálnou prevodovkou však len pár sto kusov. Kto preto premýšľa nad zaujímavým Passatom, toto je jednoznačý favorit.
S cenami je to rôzne. Za pekný kúsok dáte pätnásť tisíc eur, pritom ale môžete nájsť autá aj za päť tisíc, a to dokonca s manuálom. Asi nemusíme zdôrazňovať, že nástupca (B6) prišiel s priečne uloženými motormi, kde bol vrcholom menší agregát VR6 vo verzii R36. Na klasický vidlicový motor alebo W8 ste už museli zabudnúť.