Volvo už autá vo vyššej strednej triede, teda konkurenciu pre také Audi 100, BMW 5 či Mercedes-Benz W124 či E, malo. Boli ním verzie 740 a 760, predchodcovia spomínaných 940 a 960. Ani po modeloch S90 a V90 tu neskončili, prišlo predsa Volvo S80, avšak napríklad dĺžkovo sa voči prechodcom zmenšilo a nebolo už vážnejšou konkurenciou pre nemeckú prémiovku z vyššej strednej triedy. Takže poďme si o nich niečo povedať.
Prečo 940 a 960?
Na začiatok treba spomenúť, prečo rozdelenie na 940 a 960. Veľa zdrojov píše, že autá sa takto rozdeľovali podľa ponuky motorov, teda 940 mali 4-valce a 960 6-valce. Pritom to nie je úplná pravda. Aj 940-ka mohla mať šesťvalec, vznetový radový šesťvalec od VW. Takže ak niekto predáva 940-ku a má tam 6 valcový motor, nie je to preklep. A aby toho nebolo málo, treba doplniť, že kombi mali koncovku 5. Teda 945 a 965 sú verzie kombi.
Len zadný pohon
Avšak späť k celej sérii 900. Autá prišli na trh v dobe, keď konkurencia od BMW alebo Mercedes-Benz už predávala modely W124 a E34, veľmi silná konkurencia. Švédi tak museli prísť s výraznou modifikáciou voči predchodcom. Avšak podvozok toho až toľko nezaznamenal, verzie 960 sedan mali síce viacprvkovú nápravu vzadu, ale 940 a všetky kombi dostali dozadu tuhú zadnú nápravu (a opäť okrem série 960 po modernizácii vo verzii kombi, tie dostali opäť viacprvkové zavesenie). A to prosím pekne hovoríme o aute s pohonom zadných kolies. Áno, toto Volvo je posledným svojho druhu, ktoré má ešte klasickú koncepciu s motorom vpredu pozdĺžne a pohonom zadných kolies. Aj keď konkurencia už v tomto období ponúkala quattro, 4MATIC a BMW ešte mechanický medzinápravový diferenciál, Volvo zostalo len pri pohone zadných kolies.
Hranaté Volvo, to je synonymum aj pre sériu 900.
Zaujímavosťou je aj to, že s predchodcom série 700 zdieľali aj rázvor náprav 2 770 mm. O švédskej oceli sa hovorí ako o veľmi dobrej, ktorá odoláva hrdzi. Tak je to aj v prípade série 900, autá ani po takmer 30 rokoch výrazne nehrdzavejú, čo sa o takom BMW či Mercedes-Benz povedať nedá.
Bezpečnosť, to je Volvo
Volvo si vždy zakladalo na bezpečnosti, a tu to nebolo inák. Ochrana pri bočnom náraze bola zabezpečená cez výstuhy vo dverách, od roku 1993 dodávali ochranu SIPS. Tá pozostáva zo špeciálnej výstuhy v streche, B-stĺpikoch či na podlahovej štruktúre. Volvo bolo preborníkom aj v oblasti airbagov, a tak sa v priebehu výroby dostávali do ponuky aj bočné airbagy.
Motory
Ponuka motorov bola na trhoch veľmi rozdielna. Napríklad v Nemecku štartovala na zážihovom atmosférickom 2.3 s 96 kW (131 k), pokračovalo s tým istým motorom vyladeným na 114 kW (155 k) a končilo s preplňovaním s 121 kW (165 k) pri rovnakom zdvihovom objeme. Preplňovaný diesel so 6 valcami mal zdvihový objem 2,4 litra, 85 kW (115 k), od roku 1993 zvýšený na 90 kW (122 k).
Kombík mal označenie s číslom 5 na konci
To bola verzia 940. Vyššie stála 960 so zážihovým 2,9-litrovým radovým šesťvalcom (vlastne mal 2922 ccm) a 150 kW (204 k). Ten ako jediný bol spojený len so 4-stupňovou automatickou prevodovkou, štvorvalce aj diesel mali 5 stupňový manuál, prípadne 4-stupňový s funkciou overdrive (teda 5-stupňový). Neskôr v ponuke slabšie verzie 940ky vystriedala 2.3-ka s nízkotlakovým turbodúchadlom a 99 kW (135 k). Verzia 960 dostala do ponuky menší 2,5-litrový šesťvalec s 121 kW (170 k).
Dizajnové vynovenie prišlo v roku 1994, avšak kvôli tomu, aby odlíšili verziu 940 od 960. Tá dostala výraznejšie aerodynamické zaoblenie. O 2 roky neskôr prišlo k zmene názvoslovia. Dizajn 960-ky zostal, avšak autá sa premenovali na S90 ako sedan a V90 pre kombi. Verziu 940 dopredávali ďalej ako 940 Classic, S90 a V90 zostali pri 6-valcových motoroch. Tie mali rovnaký zdvihový objem 2,9 litra výkonovo rozdelené na 132 kW (180 k) a 150 kW (204 k).
Kráľovský Royal
Špeciálnou edíciou boli o 15 cm na rázvore dlhšie autá nazvané S90 Executive Royale. O tejto špeciálnnej edícii som už písal dávnejšie, len treba spomenúť, že existovala v 3 stupňoch. Mohli ste mať vzadu buď lavicu, alebo samostatné sedadlá pre zadných pasažierov. Motory boli len spomínané radové šesťvalce. V ponuke nechýbal fax alebo chladnička.
Netradičný a dostupný youngtimer
Výroba série 900 sa skončila v lete 1998, keď prišla novodobá S80 s už štruktúrou priečne uložených motorov a pohonu predných kolies. Je pritom paradox, že práve táto s druhou generáciou S80 a priečnymi motormi ponúkla aj V8, ktorý v sérii 900 proti konkurencii chýbal. Posledné Volvo s pohonom zadných kolies by tak dnes mohlo byť vyhľadávaným youngtimerom, ktoré sa s dovŕšením 30 rokov automaticky presúva do kategórie veteránov. Pri pohľade na portál mobile.de to však nie je poznať na raste cien. Tie najkrajšie a najdrahšie kúsky atakujú cenovky tesne nad 10 tisíc eur a to musia byť ešte hranaté 940 a 960, prípadne kombíky z týchto derivátov. To sú voči cenám porovnateľných nemeckých prémioviek aj tretinové sumy. Ale zasa dobrá správa pre kupcov na netradičný youngtimer, ktorých jednoducho nestrenete veľa ani na žiadnom zraze. To musím len potvrdiť.
Zdroj foto: Volvo