Jim Rowan, bývalý šéf spoločnosti Dyson, nastúpil do vedenia Volva v roku 2022 s cieľom urýchliť elektrifikáciu a inovácie. Počas jeho pôsobenia boli na trh uvedené modely EX30, EX90 a ES90, ktoré posilnili elektrické portfólio značky.

Jeho vedenie zároveň sprevádzali kontroverzné rozhodnutia, ako napríklad snaha úplne ukončiť predaj vozidiel so spaľovacími motormi do roku 2030. Tento plán však v roku 2024 zrušili, čo naznačuje, že riadenie spoločnosti neprebiehalo tak hladko, ako si čínsky materský koncern Geely predstavoval. Rowanovo odvolanie je označované za „vyhadzov“, pričom automobilka neuviedla konkrétne dôvody jeho odchodu.

Návrat Håkana Samuelssona: riešenie alebo ďalší problém?

Håkan Samuelsson, ktorý viedol Volvo medzi rokmi 2012 a 2022, sa vracia na čelo firmy vo veku 74 rokov. Samuelsson je známy tým, že transformoval značku a pripravil ju na IPO (Initial Public Offering), no jeho strategické rozhodnutia sú rovnako kontroverzné ako Rowanove.

Bol to práve Samuelsson, kto schválil ukončenie výroby dieselových motorov a obľúbených kombi – rozhodnutia, ktoré podľa mnohých ignorovali preferencie zákazníkov. Jeho komentár z roku 2022 k ukončeniu produkcie naftových agregátov („na niektoré veci musíte mať odvahu, aby ste ich jednoducho urobili“) bol kritizovaný ako arogantný a nerešpektujúci požiadavky trhu. Prinesie návrat Samuelssona nejakú zásadnú zmenu v stratégii značky, alebo ide iba o rýchle zalepenie diery na lodi páskou?!

Volvo na rázcestí

Volvo sa v posledných rokoch vydalo smerom, ktorý mnohí považujú za odtrhnutý od technickej a ekonomickej reality. Automobilka sa dobrovoľne vzdala dieselových motorov aj populárnych kombi napriek tomu, že tieto segmenty stále majú celkom silný dopyt. Okrem toho Volvo prosilo Európsku úniu, aby zakázala predaj spaľovacích áut po roku 2030, čo mnohí označili za absurdné gesto opäť ignorujúce potreby motoristov.

Budúcnosť pod vedením Samuelssona

Samuelsson má pred sebou náročnú úlohu stabilizovať automobilku v čase rastúcej konkurencie a geopolitických výziev. Rok 2025 je označovaný za „rok prechodu“, pričom Volvo čelí novým americkým clám na dovoz automobilov a dielcov, ako aj zákazom čínskej technológie v USA. Otázkou zostáva, či návrat skúseného lídra dokáže obnoviť dôveru investorov a zákazníkov.