Išlo len o letmý „náhodný“ pohľad, z prvých záberov na nové Volvo EX60 je však zrejmé, že jeho premiéra nie je ďaleko a automobilka asi už nemá dôvod odďaľovať ju.
Pochopiteľne po včerajšom odhalení elektrickej vlajkovej lodi ES90 nečakáme, že nám Švédi ukážu celú „šesťdesiatku“ už o pár dní. Ak by sme si ale mali tipnúť, predpokladáme, že ES60 kompletne uvidíme do konca roka, pretože podľa predbežných správ má byť jej predaj spustený najneskôr začiatkom 2026.
V súvislosti s tým by sme mohli pripomenúť, že sesterský model so spaľovacími motormi prešiel minulý mesiac ďalším faceliftom. Modernizácia XC60 znamená, že ju Volvo ponechá na trhu a bude ju predávať súbežne s elektrickou EX60. Iná alternatíva by nedávala ekonomický zmysel, pretože „60“ s klasickými agregátmi je momentálne najpredávanejším Volvom.
Z elektrickej EX60 nám výrobca veľa neukáže. Za tých pár sekúnd si ale môžete vcelku podrobne prehliadnuť aspoň zadné partie, teda hlavne veľkú časť združených svetiel zasahujúcich do vytiahnutej hrany blatníka, veko batožinového priestoru a pár ďalších detailov. A aby sme náhodou nehádali nesprávne, nechýba na mieste registračnej značky ani tabuľka s presným označením modelu.
Na novej platforme
Ešte dôležitejšia je však iná vec. Kým SUV EX90 i liftback ES90 sú postavené na modulárnej platforme SPA2, menší model EX60 bude úplne prvým Volvom využívajúcim nové šasi s označením SPA3.
Tretie vydanie takzvanej „Scalable Product Architecture“ nie je konštrukcia navrhnutá na kompletne čistom liste papiera. Je odvodené z dvojky a vďaka tomu bude môcť EX60 zdieľať niektoré konštrukčné celky s „deväťdesiatkami“.
Modularita č. 1
To podstatné na SPA3 je, že by mala Volvu, Polestaru a hlavne materskému čínskemu koncernu Geely výrazne znížiť náklady na vývoj. A mimochodom túto platformu dostanú všetky nasledujúce nové Volvá.
Automobilka hovorí, že výhodou uvedeného šasi je vyššia modularita, respektíve škálovateľnosť (ak chcete). Čo to presne znamená? Že na SPA3 je možné teoreticky navrhnúť a postaviť vozidlo menšie ako súčasná EX30, ale zároveň väčší model ako je EX90!
Zábery nového Volva EX60 sa objavia v 24 minúte a 55 sekunde.
Megacasting aj vo Švédsku
Súčasťou SPA3 sú vyššie výpočtové výkony riadiacich jednotiek, takzvaný megacasting, teda odlievanie veľkých konštrukčných celkov, ktoré sú dnes pomerne náročne zvárané alebo lepené, ale mimoriadne významná má byť tiež zameniteľnosť kľúčových komponentov, ako sú elektromotory, batérie či konvertory. A aby sme nezabudli, SPA3 a teda i EX60 sa bude vyrábať vo švédskej továrni v Torslanda.
zdroj: Volvo