"Zákazníci sa na svoje vozidlá pozerajú inak než my konštruktéri, takže sa už tešíme, že sa dozvieme niečo o ich spôsobe používania týchto vozidiel v bežnom živote, a že tak získame užitočnú spätnú väzbu," Erik Coelingh, hlavný technický vedúci vývoja systémov aktívnej bezpečnosti spoločnosti Volvo Cars.
Volvo XC90 Drive Me

Erik Coelingh, hlavný technický vedúci vývoja systémov aktívnej bezpečnosti spoločnosti Volvo Cars

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 9 obrázkov

Plne autonómne auto však vzbudzuje vo verejnosti obavy a nedôveru. Aj preto Volvo prišlo s projektom Drive Me, v rámci ktorého chce otestovať autonómne autá v reálnej premávke. Automobilka na ňom spolupracuje s viacerými organizáciami, ale aj s mestom Göteborg, ktoré umožnilo spustiť projekt na svojom území. Je pritom celkom možné, že ste už o Drive Me počuli. Volvo totiž tento projekt spustilo už v roku 2013 a od roku 2014 testuje autonómne autá v reálnej premávke vo vyhradených zónach v okolí Göteborgu. Testy prebiehajú za prítomnosti vodiča, ktorý je pripravený kedykoľvek zasiahnuť. No vývojový tím sa chce posunúť ďalej a zistiť, ako budú autonómne autá fungovať v rukách bežných užívateľov. Nejde pritom až tak o testovanie samotnej technológie, pretože tá už je pripravená. Vývojári chcú skôr zistiť, ako ju budú ľudia využívať, kedy budú preferovať autonómny režim a ako využijú čas, ktorý takto získajú.

Erik Coelingh prezentuje prvé autonómne Volvo pre verejnosť

Práve na tieto účely automobilka vyrobí sériu autonómnych vozidiel Volvo XC90. Prvé z nich už opustilo výrobnú linku a po dôkladnom otestovaní pôjde do rúk skutočnej rodiny zapojenej do projektu, ktorá ho bude využívať ako bežné auto na každodenné účely. Automobilka samozrejme vyrobí celú flotilu takýchto áut a ich testovanie bežnými ľuďmi začne v roku 2017. Auto má v prednej časti a v spätných zrkadlách namontovaný celý balík kamier, radarov a lidarov, ktoré mu umožňujú snímať situáciu okolo auta. Okrem toho sa spolieha aj na podrobné mapy. Dokopy je to samozrejme ohromný balík dát a na jeho spracovanie treba aj výkonný počítač. Ten vývojári nazvali Autonomous Driving Brain a je uložený pod podlahou batožinového priestoru. Nuž a ako bude prebiehať testovanie? V okolí Göteborgu sú vytvorené podrobne zmapované zóny autonómnej jazdy. V týchto zónach budú môcť ľudia zapojení do projektu Drive Me jazdiť v plne autonómnom režime, bez akýchkoľvek zásahov do riadenia a venovať sa iným činnostiam.

Hlavná myšlienka projektu Drive Me

Dokončenie prvého autonómneho auta určeného v rámci projektu Drive Me pre verejnosť s nadšením sledoval aj hlavný technický vedúci vývoja systémov aktívnej bezpečnosti spoločnosti Volvo Cars, Erik Coelingh: "Pre projekt Drive Me je to dôležitý medzník. Zákazníci sa na svoje vozidlá pozerajú inak než my konštruktéri, takže sa už tešíme, že sa dozvieme niečo o ich spôsobe používania týchto vozidiel v bežnom živote, a že tak získame užitočnú spätnú väzbu." Projekt pritom nezostane iba vo Švédsku. Už budúci rok spustí automobilka projekt Drive Me aj v Londýne a okrem toho už vyhodnocuje aj ponuky čínskych miest, ktoré by sa chceli do projektu zapojiť v priebehu budúcich rokov. Výsledky by sme mali vidieť už v roku 2021, kedy Volvo plánuje komerčné nasadenie svojich autonómnych jazdných technológií.

Takto projekt Drive Me začínal v roku 2013

Zdroj: tlačová správa