Už z úvodnej fotografie je zrejmé, že SUV Free REV nie je len o novej technike. Automobilka predovšetkým kvôli nutnosti vyriešiť chladenie spaľovacej jednotky prepracovala celú prednú časť auta. A nie že by sme mali niečo proti oblinám pôvodného modelu, ale hrany a pravouhlé línie nám k tomuto automobilu pasujú trochu viac.

Modifikované boli tiež zadné partie, presnejšie povedané zadný nárazník, v ktorom sa objavuje náznak difúzora a modifikovaný bol tiež spojler na hornej hrane veka batožinového priestoru. Celok potom dopĺňajú nové 20-palcové hliníkové disky obuté do pneumatík s rozmermi 255/45 R20, ktoré máte v sériovej výbave. A aj keď ide v celkovom kontexte len o kozmetické úpravy, v konečnom dôsledku robia Free zaujímavejším a atraktívnejším.

DAM15NDTE

Pokiaľ ide o techniku, mohli by sme začať spomínanou spaľovacou pohonnou jednotkou. Jej oficiálne interné označenie je DAM15NDTE, ale aby sme boli trochu zrozumiteľnejší... skrátka ide o 1,5-litrový preplňovaný benzínový štvorvalec. Produkuje 110 kilowattov, teda 150 koní, k tomu maximálny krútiaci moment 220 newtonmetrov a o zásobovanie sa stará nádrž na 56 litrov benzínu.

Jeho úlohou je v spojení s generátorom skutočne len vyrábať energiu priamo pre elektromotory, alebo prebytky uskladňovať v trakčnej batérii. Ide o klasický lítiovo-iónový akumulátor typu NMC, s celkovou kapacitou 43 kWh, pričom využiteľných z toho je 37,5 kilowatthodiny.

Zadokolku alebo štvorkolku?

Čo zatiaľ nepoznáme, je maximálny nabíjací výkon sústavy, takže vám nedokážeme presne povedať, koľko času strávite na rýchlonabíjačke. Vieme ale, že priamo vo vozidle je integrovaná nabíjačka AC s výkonom 11 kilowattov.

O pohon auta sa starajú samozrejme elektromotory, presnejšie povedané jedna alebo dve jednotky. Záleží na tom, ktorú verziu si zvolíte. Jednomotorový model s pohonom zadných kolies ponúka 200 kW, inak povedaní 272 koní a 410 newtonmetrov. Automobilu s pohotovostnou hmotnosťou 2150 kg to stačí na akceleráciu z miesta na stovku za 7,6 sekundy a maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 180 kilometrov za hodinu.

Dojazd viac ako 1400 km

Voyah hovorí, že ak auto necháte v čisto elektrickom režime, zvládne podľa metodiky WLTP na jedno nabitie 318 kilometrov. Ak necháte aktivovanú aj spaľovaciu jednotku, ktorá väčšinu času pracuje v ideálnom režime, mal by byť dojazd až 1458 kilometrov, ale bez praktickej skúsenosti vám tento údaj potvrdiť nedokážeme. Snáď až v redakčnom teste...

Ak potrebujete lepšiu dynamiku, prípadne pohon oboch náprav, máte možnosť objednať si verziu 4WD. Jej dvojica elektromotorov dodáva systémových 360 kilowattov, v prepočte 490 koní a kombinovaných 720 newtonmetrov. Hmotnosť takto postaveného vozidla o čosi narástla, presnejšie povedané váži 2260 kg, ale na stovku aj tak vystrelí za 4,5 sekundy. Posunutá potom bola tiež maximálka, konkrétne na hranicu rovných 200 kilometrov za hodinu. Dojazd sa skrátil na oficiálne uvádzaných 1357 km.

Známy interiér

Aj keď ide o známy model, pre istotu pripomíname, že Free REV má dĺžku 4905 mm, šírku 1950 mm, výšku 1645 mm a rázvor 2960 milimetrov. Auto využíva predné zavesenie s dvojitými lichobežníkovými ramenami a vzadu pracuje vyspelá viacprvková náprava. Mimochodom, v sériovej výbave nájdete okrem iného tiež adaptívne vzduchové odpruženie.

V päťmiestnom interiéri nájdete pôsobivú palubnú dosku prakticky po celej šírke vyplnenú tromi prepojenými displejmi s uhlopriečkou 12,3 palca, ktoré môžete nechať vysunúť, respektíve nastavovať ich výšku v horizontálnej rovine. Posádka má k dispozícii napríklad predné sedadlá s elektrickým ovládaním, ventilovaním, vyhrievaním i s masážnou funkciou. Všetko bez priplácania, s výnimkou masážne pre spolujazdca.

V sérii, za čo u ostatných priplácate

V sérii dostanete tiež hromadu ďalších prvkov. Napríklad kompletne diódové svetlá, elektricky ovládanú panoramatickú strechu s nastaviteľnou priehľadnosťou, wi-fi, bluetooth, digitálne rádio, online navigáciu, konektory USB, pripojenie prostredníctvo 5G, ale tiež indukčné nabíjanie mobilu, 11 reproduktorov, automatickú dvojzónovú klimatizáciu, výsuvné kľučky dverí alebo bezkľúčový prístup.

Poteší tiež štandardne dodávané elektrické ovládanie piatych dverí, akustické a termoizolačné okná so zatmavením v zadnej časti a množstvo bezpečnostných systémov. Patrí k nim trebárs osem airbagov, 360-stupňový kamerový výstup, systém nočného videnie, čítanie dopravných značiek, adaptívny tempomat, udržiavane v jazdnom pruhu, parkovací asistent, výstraha pred kolíziou a mnohé ďalšie... V zime potom príde vhod predhrievanie trakčnej batérie.

Skoro polovičná cena v porovnaní s čisto elektrickou verziou

Pokiaľ ide o praktickú stránku auta, posádka má k dispozícii tiež batožinový priestor s objemom 560 litrov, ktorý po sklopení zadných sedadiel delených v pomere 60:40 zväčšíte na 1320 litrov. A ceny?

Model REV s pohonom zadných kolies vás aj s vyššie vymenovanou výbavou vyjde na 56 990 eur. Štvorkolka pritom nie je zase o toľko drahšia. Pripláca sa za ňu (a samozrejme výrazne lepšiu dynamiku) 3000 eur. Len aby ste boli v obraze, čisto elektrický Voyah Free stojí od 79 900 do 99 900 eur.

V cene novej verzie Free REV máte tiež 5-ročnú záruku alebo 80 tisíc kilometrov na automobil a zvlášť na batériu 8 rokov alebo 130 tisíc kilometrov. Priplatiť si potom môžete napríklad za metalízu (690 eur) alebo ochrannú fóliu s 10-ročnou zárukou, ktorá vás vyjde na 4990 eur.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 14 obrázkov