Súčasný Renault Espace je (bez urážky) tuctové SUV, navyše technicky i dizajnovo odvodené z modelu Austral. Tým netvrdíme, že je to zlé auto, naopak, lenže chýba mu originalita a pochopiteľne... už to nie je minivan.
Aj tento modelový rad podľahol tlaku módy robiť zo všetkého crossovery či SUV a navyše im dávať známe mená, aby sa lepšie predávali. Objektívne tejto politike nie je veľmi čo vytknúť, skutočne funguje. Stačí sa pozrieť na štatistiky predajov. Problém je ale v tom, že tým cez palubu hádžete časť zákazníkov, ktorí sa k vám už nemusia vrátiť.
Segment minivanov vyzerá byť dnes v kóme, ale nedávno predstavené čínske či japonské modely aj pre európsky trh naznačujú, že má stále potenciál. A zdá sa, že si to uvedomuje i Renault.
S ohľadom na súčasnú situáciu je krajne nepravdepodobné, že by Francúzi zainvestovali do vývoja novej generácie modelu Espace so spaľovacími motormi, ktorý by navyše vyzeral ako pôvodné auto. Ale flexiblita novej elektrickej platformy by podobnej myšlienke pomôcť mohla.
Budú zákazníci také auto akceptovať?
Pre Autocar to potvrdil šéf Renaultu zodpovedný za modulárnu platformu AmpR, Olivier Brosse, presnejšie povedané zodpovedný za verziu nazvanú Medium. Pri rozhovore o možnom vzkriesení podobného auta prezradil, že je to „niečo, o čom uvažujú“, pretože automobilka momentálne hľadá spôsob, ako rozšíriť tento typ technológie aj do iných segmentov.
„Myslím si, že je to technicky možné, ale musíme zvážiť, či by bolo MPV akceptované európskymi zákazníkmi,“ povedal Olivier Brosse.
Platformu AmpR Medium (kedysi označovanú CMF-EV) momentálne využíva nový Scenic a Megane, ale päť alebo sedemmiestne elektrické MPV so staronovým menom Espace by Renaultu dalo do rúk zbraň proti Volkswagenu ID.Buzz, ale tiež autám, ako je Kia EV9 GT. A podobne by mali Francúzi odpoveď na novú vlnu čínskej konkurencie zastúpenej napríklad modelmi XPeng X9, Zeekr 009 či odvodeného Volva EM90.
Jedným z problémov takého riešenia je podľa Oliviera Brossa koncepcia. Inak povedané – pri prekročení pohotovostnej hmotnosti 2,0 až 2,2 tony je vraj z technického hľadiska povinnosť mať v aute pohon zadnej nápravy. A to AmpR neponúka. Zástupca Renaultu ale pripustil, že pre prípadný vstup do vyšších segmentov nejde o zásadné obmedzenie.
Trend je nastavený...
Zaujímavé tiež je, že nový elektrický Espace ako minivan by zrejme nasledoval príklad Renaultu 5 a ďalších dvoch chystaných batériových modelov Twingo a Renault 5, ktoré sa štylisticky vzhliadli v retro-dizajne.
Prvý Epace predstavený v roku 1984 (a vyvinutý Matrou) bol definovaný hranatou siluetou, krátkymi prevismi a šikmým čelným oknom v snahe znížiť jeho aerodynamický odpor. Málokto tuší, že sa tento model vo svojej dobe inšpiroval slávnymi francúzskymi rýchlovlakmi TGV, ale jeho tvary sú dodnes obdivované a nezameniteľné.
Renault zatiaľ samozrejme nechce oficiálne potvrdiť, že pracuje na ďalšom aute, ktoré by mohlo ťažiť z hlbokých historických koreňov a tým vytvoril čosi nad rámec troch oznámených kompaktných elektromobilov, teda R5, R4 a Twinga.
Šéf štylistického oddelenia, Laurens van den Acker, však v jednom zo starších rozhovorov prezradil, že generálny riaditeľ Luca de Meo považuje „objavovanie klasického dizajnu za neodolateľné“. Van den Acker navyše dodal, že autá pripomínajúce staré dobré časy by mohli rozprúdiť pozitívne emócie, ktoré dnes tak veľmi okolo nás chýbajú...
zdroj: Autocar, Renault