Súčasné Subaru WRX je vcelku dôstojným nástupcom všetkých predchádzajúcich modelov vyvinutých vďaka pôsobeniu vtedy ešte koncernu Fuji Heavy Industries v rely. Aktuálny sedan je poháňaný 2,4-litrovým preplňovaným boxerom s výkonom 275 koní a maximálnym krútiacim momentom 350 Nm, takže za špičkovým, v Európe do roku 2018 predávaným WRX STi zaostáva len o 25 koní a 57 newtonmetrov.
K tomu samozrejme dostanete manuálnu prevodovku a symetrický pohon AWD, ale – žiaľ – len v prípade, že žijete v Severnej Amerike alebo Japonsku, kde je v predaji WRX S4 s rovnakým výkonom a kvôli automatu krútiacim momentom zvýšeným na 375 Nm. Sympatické čísla, ale ešte raz... v Európe nám to nie je nič platné.
Súčasné WRX robí radosť vodičom v USA, Kanade, Austrálii, Južnej Afrike a samozrejme doma v Japonsku.
Navyše aj zákazníci Subaru v USA a na domácom trhu sa začali zaujímať, kedy dorazí vrcholný variant STi, ktorý nikdy nebol len o väčšom počte kilowattov, respektíve koní. Vždy totiž priniesol i ďalšie významné úpravy na podvozku, brzdách či systémoch distribúcie výkonu. Tie z neho robili rýchlejšie auto nielen v priamke.
O STi sa začalo hovoriť bezprostredne po premiére WRX, teda ešte v roku 2021, lenže Subaru takmer obratom hodilo do týchto diskusií vidly. S odvolaním na blížiace sa prísnejšie emisné limity Japonci naznačili, že nové predpisy by takému modelu dramaticky skrátili životnosť. Inak povedané, nevyplatil by sa.
Toto je podoba novej skraty zaregistrovanej v Nemecku.
Obrat v Európe?
To neboli dobré správy, lenže v marci tohto roka si Subaru nechalo zaregistrovať označenie STe. Navyše na Nemeckom úrade pre patenty a ochranné známky (DPMA) pod číslom 302023003909.
Opäť je nutné dodať, že to ešte nič neznamená. Patentové úrady sú preplnené nevyužitými registráciami. Zároveň to ale rozvírilo rozsiahle špekulácie, že by Subaru v spolupráci s Toyotou mohlo prehodiť výhybku a vyvinúť elektrickú verziu STi. Ďalšou alternatívou je samozrejme hybridná technika, s ktorou má technologický partner Subaru a svetová jednotka viac ako bohaté skúsenosti.
Z toho vyplýva jediné... Bez ohľadu na to, či bude mať budúce STi/STe spaľovací motor alebo nebude, je zjavné, že kvôli pokutám za emisie to bez elektromotorov a trakčnej batérie asi nepôjde. Už kvôli zvuku, ale predovšetkým hmotnosti by ale bola škoda, ak by vrcholné WRX muselo nechať plochý motor v regáli.
zdroj: Subaru, MotorTrend, ilustrácia: SRK Design