Bosch tvrdí, že vstrekovanie vody do valcov môže znížiť spotrebu až o 13% a emisie CO2 o 4%. Nuž a práve to je aspekt, ktorý by mal prilákať viaceré automobilky.

Okrem nižšej spotreby aj vyšší výkon

Princíp vstrekovania vody do valcov je pritom známy už niekoľko desaťročí a konštruktéri ho používali v letectve. Je však dobre známy aj fanúšikom extrémneho výkonového tuningu. Ako teda funguje? Pri prepĺňaných motoroch je dôležité dostať do valca čo najchladnejšiu zmes, prípadne vzduch pri motoroch s priamym vstrekovaním paliva. Čím je jeho teplota nižšia, tým viac ho tam možno natlačiť. Ak navyše znížime teplotu nasávaného vzduchu, zmes bude tiež menej náchylná na detonačné horenie, čiže predčasný zápal od horúcich súčiastok, ako napríklad ventily. Znamená to, že motor môže mať väčší kompresný pomer, spaľovať chudobnejšiu zmes a byť efektívnejší. No a jedným zo spôsobov je vstrekovanie vodnej hmly do sacieho potrubia, tesne pred ventil, prípadne priamo do valca. Použitie tohto systému môže okrem zníženia spotreby znamenať aj zvýšenie výkonu. Napríklad v BMW M4 GTS stúpol výkon z pôvodných 317 kW (431 k) na 368 kW (500 k). Automobilka pritom tvrdí, že spotreba zostala nezmenená. Nuž a práve to je aspekt, ktorý by mal prilákať aj iných výrobcov.

Bosch, ktorý systém pre BMW vyvinul, tvrdí, že vstrekovanie vody do valcov môže znížiť spotrebu až o 13 % a emisie CO2 o 4 %. Môže však aj zvýšiť výkon o 5 %. Nuž a znižovanie spotreby bude kľúčové, pri plnení prísnejších emisných limitov. Myslí si to aj globálna projektová manažérka firmy Bosch, Fabiana Piazzová, ktorá povedala: "Systém funguje najlepšie v autách s výkonom viac ako 80 kW (107 k) na liter. Uvádzame ho na trh teraz, pretože prísnejšia legislatíva a nový reálnejší spôsob merania spotreby (real driving emissions tests) zvyšujú dôležitosť tejto technológie v autách." Firma pritom ponúka v podstate rovnaký systém, aký dodáva pre M4 GTS. Projektový vedúci, Martin Frohnmaier, k tomu dodáva: "Je úplne normálne mať pilotného zákazníka a vyvíjať systém spolu pred tým, ako ho ponúknete na trh. Tým, že ho ponúkneme širšiemu trhu, bude jeho cena s narastajúcimi množstvami klesať. Sme v kontakte s hlavnými automobilkami, ale v tejto fáze nemôžeme prezradiť viac detailov. Môžeme však povedať, že očakávame, že sa systém dostane do masovej výroby od roku 2019."

BMW M4 Safety Car

BMW a Bosch systém najskôr predstavili v Safety Car BMW M4 pre Moto GP...

BMW M4 GTS

... nasledovala malosériovka BMW M4 GTS ...

BMW 1

... a ďalším môže byť kľudne BMW 1 s prepĺňaným trojvalcom. Od roku 2019 však systém prevezmú aj iné automobilky.

Systém momentálne obsahuje nádrž na vodu, ktorú bude treba dopĺňať približne každých 3 000 km. V spomínanom BMW M4 GTS je táto nádrž umiestnená v batožinovom priestore. BMW však už pracuje na systéme, ktorý by jej hladinu dopĺňal zo skondenzovanej vody z klimatizácie. Bosch tiež zvažuje vyhrievanie nádrže na vodu pre chladné oblasti a jeho technici zvažujú, či postačí teplo z motora, alebo bude treba pridať elektrické kúrenie. Každopádne nás vstrekovanie vody do valcov zrejme neminie ani v bežných autách.

Zdroj: autocar