Zatiaľ čo prvá a druhá generácia Volkswagenu Golf sa od seba dizajnovo príliš nelíšili (hranaté tvary, kruhové predné a zadné hranaté svetlá), tak práve trojka predstavovala revolúciu. V roku 1991 prišla s moderným zaobleným dizajnom (a aj vďaka nemu vyhrala titul Európske auto roka 1992), ktorý si ľudia obľúbili a v predaji vydržala až do 1997, kým prišiel nástupca. Tým však Golf III úplne neskončil. Cabriolet, ktorý kombinoval tretiu a neskôr i štvrtú generáciu, tu s nami ostal až do roku 2002. Túto generáciu už vyrábali aj na Slovensku, v továrni v Devínskej Novej Vsi.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Vyššia bezpečnosť, viac príplatkovej výbavy

Aj keď to na prvý pohľad nie je vidieť, Golf 3 mal v porovnaní s predchodcom oveľa lepšiu pasívnu i aktívnu bezpečnosť. Dostal nové výstuhy, vo výbave sa objavili airbagy a ABS bolo v kombinácii s niektorými motormi už v štandarde. Ako som spomínal, táto generácia sa už vyrábala aj vo verzii kombi s názvom Variant, po prvýkrát od začiatku produkcie modelu Golf. Golf Country sa naopak už neobjavil, stále však ostal v ponuke troj i päťdverový hatchback.

Zo začiatku ponuka kopírovala predchodcu, teda ak ostaneme pri označovaní výbavových verzí s jednoduchou kombináciou písmen CL či GL. Až na sklonku života prišli známe varianty Trendline či Comfortline, teda tie, ktoré poznáme aj z novších modelov VW. Automobilka ponúkala tiež množstvo jedinečných edícií, ako napríklad Colour Concept, Joker, 20 Jahre GTI či Family. Automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, ostrekovače svetlometov, autorádio Gamma, štyri airbagy, elektrické strešné okno či elektrické okná, to všetko ste si mohli dokúpiť. V základe bol však Golf vybavený len tým najnutnejším.

Základná verzia nemala ani lakované nárazníky

Prvýkrát aj šesťvalec

Ponuka motorov bola skutočne rozsiahla. Od atmosférických štvorvalcov s jednobodovým alebo viacbodovým vstrekovaním, až po verziu GTI so šestnásťventilovou hlavou (po roku 1993, dovtedy mala dvojventilové rozvody).

Aj keď je pravdou, že GTI je kult, pod prednou kapotou tretej generácie sú predsa  len najzaujímavejšie motory s označením VR6. Menší mal objem 2,8 a väčší 2,9 litra. Väčší agregát už ponúkal sériovo pohon všetkých kolies v kombinácii s výkonom 190 koní. Bolo to nebezpečne rýchle auto aj na nemeckých diaľniciach, nehovoriac o tých slovenských. Policajti slúžiaci v týchto verziách by vedeli rozprávať. Veď ani dnes by sa väčšina vodičov za zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,5 sekundy v takomto aute nehanbila.

Aj keď každý chcel VR6, len málokomu sa ju podarilo aj vlastniť.

SDI, TDI aj GTI TDI

Golf so vznetový motorom poznáme od prvej generácie, takže diesel pod kapotou trojky nebol ani trochu prekvapením. Medzi prednými kolesami však mal už najmodernejšie preplňované štvorvalce s priamym vstrekovaním paliva TDI a k dispozícii bola i verzia bez turba s označením SDI. Voči konkurencii tak prinášali rozprávkovo smiešnu spotrebu (v ľahkej karosérii nebol problém jazdiť pod 4 l/100 km) a vo verzii s výkonom 81 kW (110 koní) s 235 Nm ste si užili aj trocha športovejšiu jazdu. V ľahkom Golfe však nejazdila zle ani základná 66-kW (90-koňová) verzia. Po prvýkrát sa písmenka GTI spojili aj s TDI. Vznikol model GTI TDI 20 Jahre s pár špecifickými detailmi. Mal koncovku radiacej páky v tvare golfovej loptičky a benzínové GTI, 16-palcové disky BBS či špeciálne čalúnenie sedadiel.

VW Golf je výnimočne obľúbeným autom a tretia generácia to len potvrdzuje. Nemci celkovo vyrobili viac ako 4,8 milióna kusov, a preto nie je výnimkou, že ešte aj dnes na toto auto narazíte v premávke. Verzie VR6, GTI alebo GTI TDI sú však skôr schované v garážach a na cesty vyrážajú len v peknom počasí alebo na zrazy. Ich ceny sa totiž už odrazili od dna a za nezbastlený kúsok vám fanúšikovia značky doslova odtrhnú ruky. Všetci dobre vieme, že práve trojkové Golfy boli mimoriadne obľúbené v dobe, keď k nám dorazil tuning (v tom dobrom ale ešte viac horšom slova zmysle). Keď sa k tomu pripočíta relatívne značná náchylnosť na koróziu, nie je sa čomu diviť, že si pekné kúsky už držia cenu.

Berte pôvodné kúsky, bez úprav

Vždy najcennejšie sú samozrejme nezbastlené kúsky, ideálne potom v nejakej špeciálnej edícii, GTI či VR6. Napriek tomu, že dnes narazíte na modely GTI aj za 1000 eur, také auto by ste si kúpiť nechceli. Jeho kompletná renovácia do pôvodného stavu by stála majetok. Ceny pekných kúskov sú tri až päťnásobne drahšie a lacnejšie už nebudú. Doby, keď ste kúpili pekné GTI za tisícku, lebo „veľa žralo“, sú dávno preč.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov