Len máločo demonštruje ten obrovský rozdiel medzi Európou a Čínou, ako chystaný 3,88 metra dlhý Volkswagen ID.1 a nová v tejto chvíli na trh uvedená Toyota bZ3X, ktorá v niektorých ohľadoch rozmermi prekonáva aj nám dobre známu RAV4. Posúďte to nakoniec sami...

Nemecké mestské elektrické mini nebude na trhu skôr ako v roku 2027. Jeho predzvesť v podobe konceptu ID.Every1 má 95 koní a dojazd 250 kilometrov. A bude dostupné za 20 tisíc eur.

Má 65 percent čínskych komponentov

Naproti nemu stojí bZ3X, ktoré Toyota vyvinula v spolupráci s koncernom GAC (Guangzhou Automobile Group z Kantonu) a z veľkej časti vychádza z čínskeho nového elektromobilu ​​Aion V.

Ide o päťdverový päťmiestny elektromobil s dĺžkou 4600 mm, šírkou 1850 mm, výškou 1600 mm a rázvorom 2765 milimetrov. Základná verzia má jeden elektromotor s výkonom 204 koní, ktorý poháňa prednú nápravu a energiu čerpá z 50-kilowatthodinovej batérie typu LFP. Podľa Toyoty stačí na dojazd 430 km, ale to platí pre optimistickú čínsku metodiku CLTC. Podľa WLTP to bude niekde okolo 330 km.

Najdrahší model za cenu základného ID.1

To je samozrejme dosť málo, lenže... Predajcovia GAC-Toyota si za tento automobil naúčtujú len 109 800 jüanov, v prepočte ťažko uveriteľných ani nie 14 tisíc eur!

Ak nebude čínskym majiteľom najmenšia batéria vyhovovať, majú možnosť objednať si väčšiu s kapacitou 58,4 kWh, ktorá je dostupná už vo vyšších výbavách za minimálne 129 800 jüanov, teda 16 500 eur. Ani tým ale možnosti bZ3X nekončia. Najvyšší stupeň Max ponúka za 159 800 jüanov, inak povedané 20 300 eur akumulátor s kapacitou 67,9 kilowatthodiny, ktorý je spojený s výkonnejším elektromotorov naladeným na 224 koní.

Neporovnateľné

Inak povedané, dnešná čínska Toyota bZ3X ponúka za budúcu cenu ID.1 skoro dva a pol násobný výkon, o skoro trištvrte metra „viac auta“ a tipujeme, že zhruba dvojnásobnú kapacitu, pretože tú Volkswagen zatiaľ neprezradil.

Mali by sme tiež dodať, že bZ3X má podľa CLTC dojazd 610 kilometrov, čo by podľa WLTP malo byť okolo 470 kilometrov, takže sme opäť na skoro dvojnásobku akčného rádiusu! Za rovnaké peniaze.

Ak si myslíte, že za tých 20 tisíc a niečo eur Toyota v Číne predáva autá bez výbavy, mali by ste vedieť, že od nižších stupňov bZ3X dostane lidar spolu s pokročilými asistenčnými systémami od čínskeho startupu Momenta, ktorý sa okrem iného zaoberá vývojom autonómneho riadenia.

Prostredné úrovne výbav majú výkonnejší lidar od Robosense a čiastočne autonómne riadenie Momenta 5.0, zatiaľ čo najvyšší technický stupienok Momenta 5.0 ADAS už má funkciu NOA (Navigate on Autopilot), s ktorou by nemal byť problém pohybovať sa pomalšou mestskou premávkou úplne bez zásahu vodiča.

Vlastne ešte lacnejšia

Z čínskych správ navyše vyplýva, že zákazníci, ktorí si objednali novú Toyotu medzi prvými a rezerváciu nezrušia, majú časovo obmedzenú zľavu ďalších 5000 jüanov, takže najlacnejšia verzia bZ3X ich v skutočnosti vyjde len 13 300 eur.

Toyota ani GAC zatiaľ neprezradili, či majú tiež nejaké exportné ciele v prípade modelu bZ3X, nečakajte ale, že by tento elektromobil mohol byť u nás dostupný za podobné ceny.

zdroj: Toyota, CNC