Hŕbu príplatkových systémov komfortu a bezpečnosti možno smelo porovnávať k prémiovým autám. Ba nie len to, Passat B8 má v oblasti elektronických hračiek 3 svetové prvenstvá. To je vzhľadom na počet významných noviniek od prémiových značiek za ostatný rok-dva ozaj sila. Nižšie sa pokúsim zaujímavé prvky krátko opísať, aby ste sa v množstve častokrát anglických názvov orientovali. Zhlboka sa nadýchnite, bude do dlhé... :)

2014 Volkswagen Passat je prevratny

Po najvyššej výbave vo veľkom VW Sharan je Passat B8 druhým VW, ktorý za príplatok ponúka 3-zónovú automatickú klimatizáciu (štandard pre Highline).

Active Info Display a Head-up Display

Najväčšou peckou pre vodiča iste bude plnegrafický displej. VW Passat B8 zďaleka nie je prvým autom s kompletne kreslenými budíkmi na LCD. Ale v tejto kategórii je to parádna vec. Neboli by to Nemci, keby si za tú fintu nedali riadne zaplatiť. V základnom stupni výbavy Trendline AID nedostanete. Ak ho veľmi chcete, musíte siahnuť po Comfortline (kde AID stojí extra 606 €). Sériovo dokonca nie je ani vo výbave Highline. Tu stojí príplatkových 460 €. Bez toho však Passat B8 nechcite. S AID je viac než hodný 21. storočia. Bez LCD budíkov ste za volantom hlboko v 20. storočí (fakt nepreháňam). AID prináša vodičovi nie len prehľadne o poznanie viac informácii ako klasický prístrojový panel, ale priamo v kapličke pod volantom vykreslí aj mapu navigácie, podľa voľby v 2D, alebo 3D. Displej s uhlopriečkou 12,3" má s 1440x540 px rozlíšenie väčšie než váš notebook :) Ak chcete, môže tam byť obrázok albumu aktuálne počúvanej muziky... Grafika ozaj v ničom nezaostáva za aktuálnymi prenosnými pc. Aby tých možností zobrazenia náhodou nebolo málo, okrem už klasického dotykového displeja uprostred palubnej dosky a AID nový Passat ponúka aj premietanie zásadných informácií priamo do zorného poľa vodiča známym ako Head-up displej. Myslím, že ďalšie riadky sú celkom zbytočné, pozrite si krátke video:

Area View

Vizualizačný systém tvorený štyrmi kamerami priniesol VW, ešte v r2010 na type Touareg II. gen. Svetové prvenstvo tejto technológie však patrí značke Infiniti ešte v roku 2007. Predná, zadná a dve bočné kamery prinášajú 360° pohľad na predmety blízko auta. To je mimoriadne vhodné pre parkovanie v stiesnených a neprehľadných priestoroch, pre výjazd do neprehľadnej ulice a pre verzie vhodné aj mimo spevnených ciest na pohodlné obzretie prekážok vôkol auta. Passat B8 prichádza s vylepšenou verziou Area View. Všetky 4 kamery majú lepšie rozlíšenie, každá z nich má až 180° pokrytie a vodič si môže zvoliť jeden z 5 základných pohľadov. V kombinácii s navigáciou Discover Pro dokonca výkonný počítač prepočíta pohľady z kamier tak, že vzniká akoby vzdialený 3D pohľad na auto. Systém ponúka až 17 rôznych pohľadov! Netočí sa vám z toho ešte hlava?

Park Assist a Trailer Assist

Passat B8 prichádza s už 3. generáciou automatického parkovacieho systému. Rovnako pre verzie s manuálnou, alebo DSG prevodovkou systém dokáže významne pomôcť vodičovi zaparkovať nie len pozdĺžne, ale aj priečne k ceste a to nie len na spiatočke (ako doposiaľ), ale aj jazdou vpred. Po stlačení gombíka Park Assist má vodič za úlohu ovládať len plynový a brzdový pedál (pre manuál aj spojku). Systém dokáže sám zamerať a vyhodnotiť vhodný parkovací priestor a urobí všetky potrebné manévre o ktorých vodiča informuje na displeji. Vodič môže aj sám manuálne vybrať parkovacie miesto z viacerých, ktoré systém detekoval ako vhodné. Novinkou sú snímače v každom kolese využité na priebežné presné prerátanie polohy auta, čoho výsledkom je doposiaľ najpresnejšie automatické parkovanie.
 

Cúvanie s prívesom je výzvou aj pre skúsených vodičov. Volkswagen je prvým výrobcom s funkciou Trailer Assist, ktorá zásadne zľahčuje manévrovanie s vozíkom. Systém automaticky ovláda bočné vedenie auta s vozíkom. Funguje nasledovne: Vodič zastaví na vhodnom mieste obďaleč vozíka a zaradí spiatočku. Stlačením gombíka aktivuje systém. Na prístrojovom paneli sa zobrazia možné uhly riadenia. Tie sú výsledkom algorytmových prepočtov pohľadu zadnej kamery, ktorá sleduje polohu prívesu k autu. Záber kamery na vozík vytvára kalkuláciu uhla natočenia riadenia bez ohľadu na typ vozíka, či ťažného zariadenia. Súčasťou systému je dolaďovanie uhlov pomocou drobného joysticku pôvodne určeného pre nastavenie vonkajších zrkadiel. Vodič tak, rovnako ako pri automatickom parkovaní ovláda len pedále, prípadne dolaďuje manéver gombíkom pre zrkadlá. Takto:

Side Assist

Pridaním funkcie Rear Traffic Alert VW rozšíril funkcionalitu aktívneho prvku bezpečnosti. Systém dokáže pomôcť predísť vážnym nehodám špeciálne v dvoch prípadoch. Na diaľnici už 70 m za vami rozozná rýchlo sa približujúce auto, ktoré vás predbieha. Tiež zbadá pomalé auto, ktoré máte v slepom uhle. Na obe situácie vodiča upozorní, čím robí predbiehanie, či prechod medzi jadnými pruhmi bezpečnejším. Druhý prípad je pri cúvaní z parkoviska do hlavnej cesty. Snímače v zadnom nárazníku vodiča upozornia na blížiace sa vozidlo, ktoré vodič ešte nemôže vidieť. Nová generácia radarov (2ks v zadnom nárazníku) sa aktivujú v rýchlostiach nad 10 km/h. Blikaním výraznými žltými LED v oboch kapličkách vonkajších zrkadiel varuje vodiča pri nebezpečnom pokuse prejsť do iného pruhu. 

Lane Assist

Ak je Passat B8 vybavený aj systémom sledovania jazdných pruhov prostredníctvom zabudovanej kamery v čelnom skle, ak vodič bez použitia smeroviek prechádza z pruhu do pruhu, systém nie len upozorní, ale aj priamo zakročí korekciou smeru na volante. Samozrejme, korekcie na riadení sú jemné a vodič ich kedykoľvek môže prekonať použitím trochu väčšej sily. 

Rear Traffic Alert

Pri cúvaní do hlavnej cesty z priečneho parkovania, systém dokáže čítať premávku na obe strany do vzdialenosti 50 metrov. Vodiča upozorní na blížiace sa vozidlá. Systém sa aktivuje samočinne pri zaradení spiatočky, alebo ho vodič môže aktivovať ešte pred pohybom vozidla gombíkom systému merania vzdialenosti k prekážkam, známym ako PDC. Ak sa blíži nehoda, vodiča systém upozorní vizuálne aj akusticky. Ak vodič nereaguje, aktivuje brzdový systém pre zmiernenie následkov prípadnej nehody.

Traffic Jam Assist

Systém pre pohodlné prekonávanie zápch využíva schopnosti Lane Assistu a aktívneho tempomatu Adaptive Cruise Control (ACC). Sledovanie jazdných pruhov vytvára základ pre udržanie auta v danom jazdnom pruhu aj pre rýchlosti pod 60 km/h. Systém nie len koriguje prípadne vybočenie z jadného pruhu, ale Passat B8 drží medzi čiarami buď uprostred, alebo sa preferovanú vodičovú pozíciu v rámci cesty naučí. Vďaka ACC auto samo zastaví a znova rozbehne (za predpokladu, že vodič má na volante aspoň jednu ruku).