Mať osemvalec pod kapotou sa dnes stáva pomaly zločinom. Obrovský environmentálny tlak viacvalcové motory ich vytláča z ponúk jednotlivých automobiliek a pri veľkých motoroch zostáva stále menej výrobcov. Volkswagen je zatiaľ výnimkou potvrdzujúcou pravidlo. Jeho vlajková loď VW Touareg 4.0 TDI V8 posiela na všetky kolesá 310 kW (421 k), krútiaci moment až 900 Nm a z 0 na 100 km/h vás katapultuje za 4,9 s (!). Čo však jeho spotreba a reálne emisie? Má osem valcov, spaľuje naftu a poháňa obrovské SUV, ktoré si podľa normy WLTP v pomalom cykle pýta až 11,4 l/100 km. Koľko oxidov dusíka táto "environmentálna kreatúra" vypúšťa?
AdBlue reálne pomáha
Pre technikov nie sú výsledky merania jeho emisií oxidov dusíka (spôsobili aféru Dieselgate) nijak prekvapujúce, no laická verejnosť je nimi šokovaná. Pri meraniach expertov zo spoločnosti Emissions Analytics totiž osemvalcový naftový Touareg vypustil do ovzdušia len 10 – 20 g NOx/km, zatiaľ čo aktuálna emisná norma Euro 6 dovoľuje maximálne 80 g NOx/km. Technici pritom auto nemerali v laboratórnych podmienkach, ale v reálnej premávke. Konkrétne na troch testovacích trasách, pri rozdielnych prevádzkových režimoch zodpovedajúcich rôznemu spôsobu používania auta (preto vyšiel rozsah 10 – 20 g/km). Zistené nízke hodnoty NOx dokazujú, ako účinne pracuje systém SCR (systém katalytickej redukcie), teda systém likvidácie NOx pomocou vstrekovania močoviny AdBlue. Ak sa skombinuje s účinnými katalyzátormi a senzormi potrebnými na presnú reguláciu spaľovania a následnej likvidácie emisií, dokážu dnešné naftové motory pracovať veľmi úsporne a zároveň „čisto“. Volkswagen si týmto „marketingovým“ cvičením síce len prihrieva polievočku a snaží sa vylepšiť imidž po afére Dieselgate, pravdou však zostáva, je súčasné naftové motory sú na vysokej technickej úrovni a v mnohých parametroch sú stále lepším riešením, než prepĺňané benzínové agregáty.
Osemvalcový Touareg je dnes rarita. Fabrika dokázala, že oxidy dusíka už preň nie sú problém.
(Ne)efektivita rozhodla
Napriek veľmi dobrým výsledkom emisií NOx však automobilka VW s osemvalcom do budúcna neráta. Dôvody sú technické aj ideologické. Proti nemu hrajú najmä nižšia efektivita daná veľkými kinematickými stratami, finančná stránka ich výroby a v konečnom dôsledku aj servisná náročnosť. A na konci celého vzorca figuruje relatívne malý záujem zákazníkov. Ak vás teda osemvalcový VW Touareg z nejakého dôvodu zaujal, poponáhľajte sa. S veľkou pravdepodobnosťou ide o posledný naftový osemvalec pod kapotou VW. V budúcnosti sa z neho môže stať zaujímavá rarita.