Spomeniete si ešte, ako sme nedávno písali o škandálnom chovaní nemeckých politikov, ktorí zrejme zámerne potopili snahu presadiť predaj syntetických palív, ktoré by mohli v podstate okamžite znížiť emisie oxidu uhličitého u väčšiny áut o 70 až 90 percent bez akejkoľvek ďalšej úpravy súčasnej infraštruktúry?
Tejto kauze sa svojho času venoval tamojší významný a rešpektovaný magazín Focus, ktorý odhalil, že niektorí úradníci a politici schválne klamali či zavádzali verejnosť i svojich kolegov tak, aby jedinou možnou alternatívou boli elektromobily.
Netušíme, čo presne sa v zákulisí po zverejnení týchto informácií dialo, ani nakoľko dokázali zmeniť myslenie „zelených“, ale zdá sa, že sa ľady predsa len trochu pohli. Jeden z najväčších obhajcov batériových áut, čiastočne štátny koncern Volkswagen, totiž zverejnil tlačovú správu, ktorá bola ešte pred pár mesiacmi nepredstaviteľná.
Vo zverejnenom texte sa doslova píše, že sa VW „stále viac zameriava na plne alebo čiastočne elektrické vozidlá“, ale... „teraz ako ďalšiu alternatívu Volkswagen oficiálne schvaľuje modely so štvorvalcovými vznetovými motormi najnovšej generácie pre prevádzku s parafínovými palivami“.
Ak ste náš starší text čítali, určite už viete, že aj takzvaná parafínová nafta je bio, nevyrába sa však z repky, a preto nie je nutné kvôli tomuto palivu zaberať úrodnú pôdu na úkor iných užitočnejších poľnohospodárskych plodín. V tomto prípade je totiž nafta (označovaná skratkami XTL či CARE) vyrábaná z rastlinných zvyškov a odpadu a ako dokázala spoločnosť ToolFuels, ktorá ju produkuje vo veľkom, nepoužíva pri tom žiadny palmový olej.
Jeden z najväčších automobilových koncernov na svete vyššie uvedenou správou okrem iného uznal, že „tento nový typ paliva obsahujúci bio-zložky umožňuje výraznú úsporu emisií vo výške 70 až 95 percent v porovnaní s konvenčnou naftou“. A jedna z najzaujímavejších viet nasleduje vzápätí...
Koniec spaľovacích motorov sa zrejme nekoná
„Súbežne s urýchleným nábehom úsilia v oblasti elektromobility Volkswagen systematicky ďalej rozvíja existujúci sortiment so spaľovacími motormi. Týmto spôsobom reagujeme na rôzne potreby zákazníkov a zároveň zohľadňujeme líšiace sa preferencie pohonných systémov.“ Nechceme vám samozrejme čokoľvek podsúvať, ale máme pocit, že takto rýchly koniec spaľovacích pohonných jednotiek nevyzerá.
Zaujímavé je tiež to, že Nemci dodávajú na trh motory TDI upravené (v súlade s európskou normou EN 15940) tak, aby mohli bez problémov jazdiť na parafínovú naftu, už od konca júna tohto roka. Čo mimochodom presne korešponduje so zistením magazínu Focus, respektíve firmou ToolFuels a je v priamom rozpore s tvrdením nemeckých zelených politikov. Tí sa dušovali, že výrobcovia áut tieto palivá neschválili, pritom ToolFuels na svojich stránkach zverejnil príslušné certifikáty jednotlivých značiek a VW medzi nimi tiež nechýbalo.
Vyzerá to teda na víťazstvo rozumu v prospech moderných a čistých spaľovacích motorov? Vzhľadom na to, ako sa situácia dokáže v priebehu pár mesiacov otočiť o stoosemdesiat stupňov, prehnaným optimizmom určite netrpíme. Skutočne sa ale zdá, že Volkswagen TDI nehodí cez palubu.
„Vďaka použitiu ekologických palív v schválených modeloch umožňujeme zákazníkom v celej Európe výrazne znížiť emisie CO2, akonáhle bude toto parafínová nafta lokálne dostupná. Jej použitie je rozumnou doplnkovou možnosťou predovšetkým pre spoločnosti so zmiešaným vozovým parkom zloženým z modelov s elektrickým i konvenčným pohonom.“ Neuveriteľné. Volkswagen dokonca verí, že „sa podiel biopalív, ako je i HVO (hydrorafinovaný rastlinný olej), v priebehu budúcich desiatich rokov zvýši na 20 až 30 percent.“
zdroj: Volkswagen