VW v USA stále nepredáva toľko naftových modelov, ako by si želal. V reklamných kampaniach tvrdia, že dízlové motory sú efektívna alternatíva k benzínovým motorom. Aj keď je priemerná spotreba naftových motorov o poznanie nižšia, ich emisie sú však oveľa nebezpečnejšie a je ich oveľa viac. EPA tvrdí, že objavili až 5 rôznych modelov VW a Audi, ktoré sú týmto špeciálnym softvérom vybavené. "Sú to vážne porušenia pravidiel. Toto by sme od Volkswagenu naozaj nečakali!".
Zástupcovia VW toto odhalenie zatiaľ nekomentujú, no tvrdia, že s EPA spolupracujú. Odhalenie sa týka áut od modelového ročníka 2009, ktoré sa do predaja dostali v druhej polovici 2008. Konkrétne sa jedná o malé typy, teda Audi A3, VW Jetta (ktorá je najpredávanejším európskym autom v USA) a VW Beetle. No nie sú vylúčené ani ďalšie modely.
Viaceré spolky už dlhšie podozrievali automobilky z klamania prostredníctvom špeciálnych zariadení, vďaka ktorým vychádzajú v testoch emisií motorom skvelé výsledky a teda aj spotreba, no v reálnom živote také určite nie sú. No bolo mimoriadne zložité ich existenciu dokázať. Ako sa to podarilo teraz, zástupcovia CARB nechcú prezradiť.
"Sú to vážne porušenia pravidiel. Toto by sme od Volkswagenu naozaj nečakali!" - povedali zástupcovia EPA.
Škandál so zavádzaním v tvorbe emisií sa v USA týka áut Audi A3, VW Jetta a VW New Beetle s motormi TDI.
Táto aféra sa nepochybne dotkne aj Európy, kde autá podstupujú už dlho zastarané testy merania spotreby NEDC. Je totiž mimoriadne náročné nájsť auto, ktoré by v reálnom svete dokázalo jazdiť s uvádzanou spotrebou. Istý report britskej komisie na klimatické zmeny z tohto mesiaca uvádza, že reálne emisie (a teda aj spotreba) v cestnej premávke sú vraj vyššie až o 35% než uvádzajú výrobcovia áut.
EPA nariaďuje firme VW, aby všetkým zvolaným autám falošný softvér odstránili na náklady výrobcu. Odhadujú, že tento proces potrvá rok. Agentúra zdôraznila, že autá musia ostať pojazdné, bezpečné a predajné ako používané.
VW to môže stáť niekoľko miliárd dolárov
VW škandál môže stáť automobilku až 37 500 dolárov za každé falošné auto, čo by dovedna znamenalo pokutu vo výške až 18 miliárd dolárov! Toto je ďalšia veľká rana pre stratégiu VW, ktorý sa v USA už roky snaží presadiť obe svoje kľúčové globálne značky VW a Audi. Vo Wolfsburgu sú totiž už roky posadnutí myšlienkou predbehnúť Toyotu a stať sa najväčším výrobcom áut sveta. To bez dobrej pozície v USA nepôjde. V roku 2012 sa im doposiaľ darilo najlepšie, odvtedy predaje zásadne klesajú, pretože ich značky v Amerike neponúkajú také široké spektrum áut ako na starom kontinente. To znamená, že ponuka VW je v USA všeobecne prestarnutá.
Richard Corey, šéf CARB (California Air Resources Board), ktorého spoločnosť celý škandál odhalila, odmietol presnejšie špecifikovať, ako na to prišli. No povedal: "V Európe majú niektoré testy emisií zvyklosti, ktoré nás zaujali."
zdroj: EPA USA