Viete, čo má spoločné Tiguan s pôvodným Chrobákom? Ak tipujete, že je aktuálne SUV najpredávanejším Volkswagenom, podobne ako bol kedysi slávny „Käfer“, ste samozrejme na správnej stope. Od premiéry prvej generácie v roku 2007 sa Nemcom podarilo poslať na cesty už viac ako osem miliónov týchto áut a od roku 2018 je absolútne najžiadanejším modelom VW.
Je jasné, že si koncern dáva (napriek deklarovanej orientácii na elektrickú mobilitu) čertovsky záležať na tom, aby pripravovaný nový model opäť uspel. A najlepšie na tom je, že na to ide starým dobrým „nemeň, čo funguje“.
Dizajn auta je zatiaľ ukrytý pod fóliou, aj s ňou je ale zrejmé, že chystaný Tiguan bude v zásade vyzerať ako mix pôvodného auta a novších štylistických prvkov videných na elektrickom ID.7 či modernizovanom Touaregu. Základnými rozmermi sa však novinka takmer nezmení.
Pravdou je, že auto narástlo do dĺžky o 32 milimetrov, na výsledných 4,55 metra, ale do výška poskočilo len o 5 milimetrov na 1,64 metra a rázvor 2,68 metra dokonca ostáva identický. Volkswagen napriek tomu sľubuje nárast výšky interiéru nad hlavami cestujúcich vpredu o 9 mm, vzadu o 10 mm a konštruktérom sa tiež podarilo zväčšiť batožinový priestor o 33 litrov, takže posádka bude mať k dispozícii kufor s objemom 648 litrov.
Pracovisko vodiča bude do značnej miery podobné elektrickému ID.7, takže vodič nájde pred sebou digitálny prístrojový panel a k tomu veľký, až 15-palcový dotykový displej vyrastajúci uprostred palubnej dosky. Ten by mal byť za príplatok a v základe sa podľa všetkého objaví menší, s uhlopriečkou 12,9“.
Že sa v aute opäť objaví multifunkčný volant s klasickými hardwarovými tlačidlami namiesto kapacitných plôch, sme už spomínali v súvislosti so snahou Volkswagenu napraviť ergonomické chyby v Golfe a ďalších súčasných modeloch, takže tieto detaily rozoberať asi nemusíme. Pripomíname len, že nový Tiguan konečne dostane podsvietené ovládanie klimatizácie a otočný ovládač na stredovom tuneli, ktorý bude slúžiť ako volič jazdných režimov, ale tiež na úpravu hlasitosti audiosystému.
TDI, TSI, eTSI a eHybrid
Pokiaľ ide podrobnosti o motorizáciách, VW bolo o niečo zdržanlivejšie ako Škoda pri prezentácii detailov k druhej generácii Kodiaqu, tieto autá však budú mať mnohé agregáty spoločné.
Vieme napríklad, že benzínovým základom Tiguanu sa stane štvorvalec 1.5 TSI evo s výkonmi od 130 do 150 koní a nebude chýbať ani naftový dvojliter TDI naladený na 150 koní. Na ostrý Tiguan R v tejto chvíli radšej zabudnite, ale dostupné by mali byť hneď dva plug-in hybridy s výkonom 204 a 272 koní.
V porovnaní s Kodiaqom dostane Tiguan PHEV o niečo menšiu prídavnú trakčnú batériu. Kým Škoda má kapacitu 25,7 kWh, v nemeckom aute to bude 18,5 kWh, aj tak je to ale s pôvodnou 13-kilowatthodinovou skok, takže VW by malo v elektrickom režime zvládnuť okolo 100 kilometrov.
Automobilka si veľa sľubuje aj od príplatkového adaptívneho podvozku, respektíve elektronicky riadených tlmičov systému DCC Pro. Ide o techniku, ktorá sa doteraz vyskytovala len v najdrahších Volkswagenoch a je zaujímavá tým, že každý tlmič má samostatne nastaviteľné ventily na reguláciu kompresie i odskoku. VW tvrdí, že táto novinka dramaticky vylepšuje kontrolu pohybov karosérie, pohlcovanie nerovností a celkovo zvyšuje komfort bez toho, aby utrpeli jazdné vlastnosti.
Prvé praktické skúsenosti s DCC Pro naznačujú, že Tiguan ešte nikdy nemal tak široký rozptyl tuhosti, respektíve naopak poddajnosti podvozka, takže ak chcete (a berte to trochu obrazne a s nadhľadom), pod pneumatikami môžete cítiť každý kamienok, alebo z auta naopak urobiť skoro hojdačku.
Podobne veľký význam Volkswagen prikladá aj maticovým svetlám IQ.Light HD, ktoré boli podľa automobilky vyvíjané súčasne pre Tiguan i vrcholný Touareg. V akcii sme ich ale zatiaľ nezažili, takže s ich popisom a hodnotením ďalších konštrukčných detailov ešte pár mesiacov počkajte.
zdroj: VW