Auto bez strechy nemusí mať veľký výkon. Pri niektorých modeloch však vyšší výkon poteší... :)
Auto bez strechy sa zvyčajne označuje ako kabriolet. Častým pomenovaním je aj roadster. Viete, aký je medzi tým rozdiel? Najjednoduchšie a najpoužívanejšie kritérium je počet miest na sedenie. Roadster má 2, kabrio 4 a viac. Strecha je zvyčajne plátenná, ale posledných pár rokov čoraz častejšie výrobcovia prichádzajú s pevnou sklápacou strechou – označovane ako CC – Coupé Cabrio. Pri kabrioletoch je ešte zaujímavý pojem HardTop. Je to pevná strecha, ktorá umožňuje celoročnú prevádzku. Problém nastáva pri skladovaní a montovaní. Zvyčajne na (de)montáž potrebujete 2 páry rúk.
Takmer všetky kabriolety sú autá, ktoré majú identickú uzavretú dvojičku, takže aj detské choroby budú rovnaké. Roadstery sú zvyčajne iné, ale tieý do značnej miery využívajú techniku iných modelov. Veľký pozor si dajte pri streche a jej mechanizme a hlavne na masívne zatekanie do interiéru. Zoberte auto na wapku a striekajte. Funkčnosť strechy skúšajte aj opakovane. Nenechajte sa odbiť, že to vyrieši nastriekanie WDečka. Oprava mechanizmu a strechy nestojí málo. Zároveň pozor aj na karosárske diely. Niektoré diely sú odlišné a navyše neexistuje druhovýroba, takže na trhu ich môže byt nedostatok. A tým pádom aj cena môže byť vyššia, ako sa na prvý pohľad zdá.
Ak nemáte radi autá na F, čiže Ford, Fiat a Fšetky francúzske, radšej článok ani nečítajte. Je ich tu totiž drvivá väčšina.
Peugeot 306 Cabrio
306 Cabrio je dizajnérsky veľmi vydareným autom. Netreba mu veľa a v decentnej úprave vyzerá priam fantasticky. Cabrio prešlo tak isto ako ostatné verzie dvomi modernizáciami. Vždy malo športový predný nárazník. Prvú generáciu predstavili v roku 1994. 306 Cabrio bolo jedno z prvých neprémiových otvorených áut, ktoré nemali ochranný oblúk na úrovní B stĺpika. V prípade prevrátenia ale nijaké elektricky vysúvateľné oblúky nečakajte. Posádku ochráni len rám čelného skla, ktorý je v porovnaní s bežnou verziou zosilnený. Pod kapotou boli výhradne 4 valce. Výkon podľa rokov výroby začínal na 65 kW a končil na 99 kW. Ak vám výkon chýba, výbornou voľbou je zástavba dvojlitrového štvorvalca z S16/GTI-6. Na výber máte štandardne montovanú 5-stupňovú manuálnu prevodovku, alebo 4-stupňový automat. Výbava bola bohatá. Interiér mal viacero kombinácií sfarbenia.
Peugeot 206 CC
Pôvodne som sem chcel zaradiť staršieho predchodcu, model Peugeot 205 CTI. Ale ako som očakával, v čase tvorby článku u nás nebol na predaj ani jeden. A navyše pre mnohých mladších ľudí už pôsobí veľmi staro a veľa čajočiek na neho nezbalia. :) Zato 206 CC je v tomto iná liga. A navyše, 206 CC nemá ako jediná z dnešných adeptov plátennú strechu. To z nej robí viac odolné auto v zime a proti vandalizmu. 206 CC síce zaostáva priestorom oproti vyššie zmienenej 306ke, ale je podstatne bezpečnejšia a pevnejšia – až o 30 %. Strecha je hydraulická. V mechanizme musí byť dostatok minerálneho oleja. Pod kapotou ste mohli mať benzín s objemom 1,6 l a 2,0 l. Výkon od 80 kW po 100 kW. Neskôr prišiel aj prvý a jediný chrochtáčik 1,6 HDI s 80 kW.
Renault Mégane Cabrio
Pri Renaulte bez strechy máte na výber okrem Mégane prvej generácie aj staršiu 19ku. Lenže tých je ako šafranu. Méganov behá dosť. Cabrio je príbuzné s coupé. Prvá generácia prešla iba jednou modernizáciou, ktorá jej skôr viac ublížila, ako pomohla. Ale niekto môže mať opačný názor. Pod kapotou môžete mať iba benziňáky, zato v coupé boli aj nafťáky. Výkon sa pohybuje zhruba od 90 koní až po 147 koní pri pred facelifte. Facelift mal už iný motor, s maximálnymi 140 koňmi. Zvyčajne nájdete manuálne prevodovky, ale sem-tam sa objaví aj kus s automatom. Avšak iba pri slabších motoroch.
Opel Astra G Cabrio Bertone
Opel bez strechy za 3 tisícky? Pomaly, ale isto sa objavuje aj Tigra Twintop, ale ideálna za tie prachy bude Astra G, resp. lacnejšia, avšak dizajnovo menej atraktívna Astra F. O strih Astry G Cabrio sa postaralo dizajnové štúdio Bertone. Preto je tak aj označovaná. Pod kapotou sa nachádzali aj atmosférické aj prepĺňané benzínové motory s výkonom od 100 do 192 koní. Slabšie verzie aj s automatom, inak štandardne manuál. Naftová verzia bola len jedna. Z 2,2 DTI vyžmýkali 125 koní a mala len manuál. Tento atraktívny kabriolet mal množstvo limitovaných edícií. Dizajn sa mi veľmi páči. Ničím nenadchne, ale na druhej strane ani neurazí. Pár doplnkov OPC a pekné kolesá a už len čakať na krásne horúce dni. :)
Ford Escort Cabrio Mk5/Mk6
Ford v prvej generácii Focusu neposkytol cabrio, tak sa musia záujemcovia buď uskromniť so starším modelom, alebo si priplatiť za novší. Escort jednoznačne stráca za svojimi konkurentmi. Je najstarší, a preto v porovnaní s konkurenciou svojimi tvarmi mladého človeka ničím neočarí. Avšak má čo ponúknuť. Vzhľadovo atraktívny pre mladého človeka bude teoreticky len model vychádzajúci z generácie Mk5, alebo z MK6. Tí, ktorí majú radi väčšie retro, sa môžu zamerať aj na staršie generácie. Na výber máte pri posledných modeloch Escortu z benzíňákov s výkonom od cca 70 koní po 130. Pod kapotou trónila aj vtedajšia forďácka pýcha, 1,8 TD s 90 koňmi, ale ten by som v kabriu nechcel kvôli jeho traktorovému prejavu.
Fiat Punto Mk1
Fiat Punto Cabrio nie je až tak rozšírené, ako jeho zatvorený brat, ktorý sa stal mimochodom autom roka 1995. Otvorená verzia od Bertoneho dorazila v roku 1994 s 1,6 litrovým motorom s 90 koňmi, ktorý ešte vychádzal zo staršieho Tipa. K dispozícii bola neskôr ešte 1,2 so vstrekovaním MPI. Výkon nikoho neoslní, ale slabšie ako 60 koní nebolo nič. Do punťa montovali len manuálnu prevodovku. Výroba skončila v roku 1999. Potom už žiadna generácia Punta bez strechy nebola, čo je tak trochu na škodu.
VW GOLF Mk3 a Mk4
Golf cabriolet tu rozhodne patrí. Tradičná Mk1 stojí v dnešnej dobe riadnu pálku. Mk3 a Mk4 (resp, ak chcete tam Mk3.5) však kúpite za veľmi slušné peniaze. A možnosti úprav sú neobmedzené. Ak tieto 2 generácie spojíme, vo výrobe boli zhruba od roku 1993 do roku 2004. A prečo vlastne Mk3,5? No lebo to bol taký mutant medzi trojkou a štvorkou. Predok bol zo štvorky, línie karosérie z trojky, volant opäť zo štvorky, motory zo štvorky a kopec ďalších detailov. Výkon oboch generácií štartoval na zhruba 80 koňoch. Pod kapotou ste mohli mať aj legendárne rotačné TéDéÍčka.
Chrysler Stratus
Máme tu aj zástupcu spoza oceána. Chrysler Stratus Cabrio prišiel v roku 1995 a predával sa do roku 1999. Potom ho nahradil novší model Sebring. U nás tieto autá nie sú husto zastúpené, ale cabrio sa v inzercii pravidelne vyskytuje. Pod kapotou môžete mať štvorvalcový 2,0 liter s výkonom 133 k, alebo vidlicový 6-valec s objemom 2,5 litra. Prevodovka tradične manuál, ale v početnom množstve nájdete aj automat. Ak chcete klasický veľký kabriolet, toto je asi tá najpriestrannejšia voľba.
BMW E36 Cabrio
Dostali sme sa k mníchovskej elite tej doby. Staršia E30ka už skáče vysoko nad 3000 € a rovnako je na tom aj novšia E46. E36 debutovala začiatkom 90-tych rokov. Z počiatku mala len jeden jediný motor, a to rovno 6-valec s objemom 2,5 litra. Neskôr pribudli aj štvorvalce, ale tým by som sa ja osobne vyhol. Za spodnú hranicu by som vedel akceptovať prvý 6-valec s výkonom 150 koní. Prevodovky boli aj manuálne, aj automatické. Pri E36 veľký pozor aj pri búračke. Predné partie sú odlišné od sedana aj od kombi – Touringu. Do troch tisícok však zoženiete len slabšie a chudobnejšie verzie. V mojich očiach sa jednoznačne oplatí priplatiť za vybavenejšie a silnejšie kúsky.
Fiat Barchetta
Fiat Barchetta podvozkovo vychádza z Punta I. generácie. Vyrábali sa od roku 1995 do 2005. Mala len jediný motor, a to 1,8 16V s rozvodom DOHC. Motor získal prvenstvo v tom, že mal prvýkrát variabilné časovanie ventilov, ktoré vo Fiate pred tým nebolo. Zrýchlenie z 0-100 km/h za 8,9. V r2003 dostala Barchetta menšiu modernizáciu. Predná časť je odvtedy agresívnejšia. V nárazníku pribudol veľký vstupný otvor, ktorý je naviac opticky zväčšený čiernou strednou časťou nárazníka. Nové sú aj svetlá a štandardom sa stali predné hmlovky. Zadná časť dostala nový nárazník a koncovku. Do vozidla najčastejšie zateká spojom medzi rámom čelného skla a strechou, poprípade medzi sklami okien, ktoré nedoliehajú tak, ako by mali.
Mazda MX5 NA/NB
Prvá generácia Mazdy MX-5 nesie označenie NA, medzi fanúšikmi je však známa aj pod označením Miata. Vyznačuje sa mrkačkami (vyklápateľnými svetlami), usmiatym výrazom prednej masky a celkovo malými rozmermi. Prišla ešte v roku 1989! Pod kapotou bol zo začiatku výroby motor s objemom 1,6 litra s výkonom 85 kW (115 koní). V roku 1994 prišiel facelift a s ním aj väčší motor s objemom 1,8 litra a výkonom 130 - 136 koní (záleží na krajine). Na niektorých trhoch dokonca Mazda podladila jedna-šestku na výkon 66 kW (90 koní). V roku 1998 prišla druhá generácia. Okrem toho, že stratila vyklápačky, dostala aj zaoblenejšie tvary. Novinka pribrala cca o 100 – 120 kg. Základ auta vychádza z predchádzajúcej generácie. Jazdné vlastnosti sú preto veľmi podobné. Pred faceliftom boli v ponuke motory 1,6 a 1,8. Menší motor mal výkon 81 kW (110 koní). Silnejší motor dostal 103 kW (140 koní). Po facelifte dostala jedna osmička variabilné časovanie ventilov, čo posunulo výkon na 107 kW (145 koní).
A čo dodať na záver? Ak by som mal fakt obmedzený rozpočet, tak by som z tých lacnejších variantov asi volil Peugeot 306. Ak by bol rozpočet vyšší, tak asi turbovú Opel Astru, alebo šesťvalcový Baworák, a ak roadster, tak skôr Miatu, ako Barchettu. A ešte nesmiem nezabudnúť. Existujú autá typu Targa, ktoré majú odnímateľný strešný panel. Autá typu Targa nie sú plnohodnotný kabriolet/roadster. Svoj účel ale splnia! Do 3000 € sa podarí kúpiť Hondu CRX DelSol, alebo Toyotu MR2.
Ak máte záujem o nákupné tašky bez strechy, uvažujte aj nad Smartom, alebo nad Fordom StreetKA, ktoré sa už v tejto sume tiež pohybujú.