Mať vo flotile zvláštne pancierové vozidlo schopné ochrániť posádku pred streľbou z ručných zbraní či pred účinkami výbuchov je jedna vec. Mať zároveň šoféra schopného naplno využiť konštrukciu takého stroja a zvládnuť s ním manévre tak, aby bezpečne dopravil cestujúcich do cieľa, je zase vec druhá a nemenej dôležitá.
Že BMW dekády predáva špeciálne upravené modely s dodatkom Protection či Security, je známe. Vedeli ste ale, že automobilka zároveň organizuje odborné praktické kurzy s názvom Security Vehicle Training, ktoré vás s takýmto automobilom naučí jazdiť? Ak nie, tu sú detaily.
Z extrému do extrému
BMW k výcvikovému programu dodáva, že je určený pre profesionálnych vodičov, ktorí chcú zlepšiť svoju zručnosť pri ovládaní obrnených vozidiel. Ten ich následne naučí zvládať nielen samotné vozidlo, ale predovšetkým simulované extrémne situácie.
Nemci s týmto účelom dokonca vybudovali špecializované školiace stredisko v Groß Dölln pri Berlíne, v areáli bývalého vojenského letiska. Tieto priestory prešli v roku 2002 rozsiahlou rekonštrukciou a aktuálne slúži na teoretickú i praktickú výuku.
Mníchovská automobilka pripomína, že BMW Security Vehicle Training je dvojstupňový kurz. Miestni inštruktori vás naučia potrebné základy fyziky, techniku jazdy a zároveň vám vštepia aj taktické premýšľanie, respektíve návyky, ktoré vám (a samozrejme i chránenej osobe či osobám) môžu pomôcť v pravej chvíli uniknúť z nebezpečnej alebo skôr život ohrozujúcej situácie.
Výhodou kurzu BMW je v tom, že sa organizátori snažia nasimulovať jednotlivé krízové momenty tak, aby pôsobili realisticky. A výuka je zaujímavá aj osobným prístupom, takže v rámci jedného kurzu je pozvaných len osem účastníkov a vo vozidlách sedia vo dvojiciach.
Hlbkový výcvik zaberie minimálne päť dní
Prvý, teda základný výcvikový kurz je dvojdňový a zameriava sa na techniku riadenia. Špeciálne obrnené vozidlá sú pochopiteľne špecifické nielen svojou balistickou ochranou, ale s ich pancierovaním súvisí tiež nemalá pohotovostná hmotnosť.
Presné čísla BMW prekvapivo uvádza. V prípade osemvalcovej benzínovej sedmičky s výkonom 530 koní sa základná váha vyšplhala na 3965 kg, ale s ďalšou doplnkovou výbavou štvortonovú hranicu hravo prekročíte. Asi nemusíme zdôrazňovať, že takto ťažká limuzína má svoje špecifické jazdné vlastnosti, ktoré síce na jednej strane spôsobujú ťažkopádnosť, pokiaľ ide o ovládateľnosť. Zároveň ale môžete túto hmotu využiť vo svoj prospech napríklad pri „odstraňovaní“ prekážky.
BMW hovorí, že sa počas prvého dňa naučíte núdzovo brzdiť a natrénujete si vyhýbacie manévre, a to isté budete musieť zvládnuť aj pri zhoršených vizuálnych podmienkach, presnejšie povedané v tme.
Nočný výcvikový program opäť zahŕňa brzdenie a vyhýbanie na slalomovej trati so striedaním diaľkových, stretávacích a obrysových svetiel. Aby vodiči zdokonalili svoje schopnosti orientácie a s prehľadom reagovali aj na ohrozenie na neznámej trase, školitelia ich napríklad na neprehľadnej lesnej ceste vystavia účinkom výbuchov (pochopiteľne simulovaných).
Pripravte sa na útok
Počas nasledujúceho dňa sa výukový program okrem iného zameriava na zvládanie vysokých rýchlostí a vyhýbacie manévre v zákrutách, samozrejme opäť so snahou reálne napodobniť stav ohrozenia, dokonca so simulovaným útokom na vozidlo.
Nechýba ani populárna otočka známa ako „J-turn“, ktorá predstavuje účinný únikový manéver. Ak sú medzi vami takí, ktorí nevedia, o čo ide, vedzte, že spočíva v bleskovom otočení cúvajúceho vozidla tak, aby (v ideálnom prípade) bez väčšej straty rýchlosti mohlo pokračovať v pred, s cieľom uniknúť nebezpečnej situácii v protismere.
Medzi ďalšie kľúčové súčasti základného výcvikového modulu patrí tréning vodiča, aby predvídal nebezpečné situácie a udržal si dokonalý prehľad aj v stresových situáciách.
Nasleduje Security Vehicle Training Level 2, ktorý dopĺňa a prehlbuje získané zručnosti. Tentokrát až trojdňový kurz pre pokročilých zahŕňa extrémne situácie, ku ktorým patria únikové manévre pod paľbou a nácvik jazdy, pri ktorej dochádza ku kontaktom s inými vozidlami.
Aby sa kurz čo najviac priblížil možnej realite, nechýbajú pyrotechnické efekty, nočné prepady a simulovanie havárií so značným poškodením karosérie. To všetko má preveriť aj psychickú odolnosť frekventantov. Zároveň sa učia, ako ovládať obrnené vozidlo v extrémnych podmienkach pri rýchlych jazdách na pretekárskom okruhu.
zdroj: BMW