Výfukový systém v minulosti netvoril až takú významnú zvukovú kulisu. Automobilky tiež neinvestovali veľké úsilie do zvukového odlíšenia, čo sa týka výfukových systémov (nepliesť si to s funkciou výfuku ako tlmenia a správneho výplachu zmesi, tam sa konštruktéri vedeli poriadne vyhrať). Približne v 90-tych a nultých rokoch však nastal „boom“.
Automobilky postupne prechádzali na preplňovanie aj pri zážihových motoroch, kde turbo do určitej miery utlmilo zvukovú kulisu. Tak sa k slovu dostali „tuneri“ a ich úpravy výfukových systémov. Medzi takých by sa mohol zaradiť aj Akrapovič. I keď svoju firmu založil už podľa mnohých zdrojov v roku 1990, prvé výsledky práce vyšli na jar 1991.
Nielen zvuk ale aj výzor, výfuky môžu byť aj dizajnovým dielom.
Počas svojej pretekárskej motocyklovej kariéry Igor Akrapovič ladil svoje motocykle. Po ukončení pretekania sa vrhol na dráhu podnikania a to sa oplatilo. Zo slovinskej obce Ivančna Gorica dnes pochádzajú veľmi nadané výfukové systémy, ktoré okrem zvukovej kulisy môžu pomôcť aj k nejakým tým „koníkom“ navyše.
Najprv svoje zameranie zameral na stavbu výfukových sústav pre motocykle (v tej dobe s malou konkurenciou), automobilový sektor prišiel o niečo neskôr. Úspech sa dostavil a dnes zamestnáva cez 1 300 zamestnancov, má vlastné metalurgické laboratórium, oddelenie výskumu a vývoja či výkonovú brzdu na skúšky.
Prvé víťazstvo na svete v majstrovskej disciplíne motocyklov prišlo v roku 1997 s motocyklom Kawasaki. Do dnešného dňa má na svojom konte už cez 140 majstrovských titulov s motocyklami, ktoré využívali výfukové systémy Akrapovič. Pri výročí 30 rokov vytvorili konštruktéri 2 špeciálne systémy Evolution Line Titanium 30th Anniversary, jeden pre Kawasaki Ninja ZX-10RR/R a druhý pre Ferrari F8 Tributo. Zostáva len dúfať, že Akrapovič zostane aktívny aj v dobách elektromobility a nájde svoj priestor na trhu, ktorý mu dovolí prežiť do budúcna.
Zdroj: Akrapovič TS