Ochrana planéty a udržateľnosť života na nej boli vždy hlavnými motívmi „ekologizácie“ dopravy na všetkých jej úrovniach. Nové environmentálne predpisy pritom takmer vždy vyvolali nespokojnosť zo strany verejnosti (a často aj výrobcov áut, či motocyklov), pre ktorých to znamenalo zvýšenie výdavkov na vlastnú mobilitu, či obmedzenia iného druhu. V posledných rokoch však ekologické tlaky výrazne zosilneli a spolu s prijatím programu Fit for 55 prichádza aj legislatívne vynútená transformácia dopravy na elektromobilitu. Jej alternatívou by sa v budúcnosti mohlo stať používanie syntetických palív vyrábaných udržateľným spôsobom, pričom výhodou by mala byť možnosť ich využitia v súčasných spaľovacích motoroch (po miernych úpravách). Podmienkou je však, aby sa na ich výrobu nepoužívali potraviny, či suroviny pestované na úkor potravín. Ako však upozorňuje organizácia Transport & Environment, už dnešný dopyt Európy po biopalivách škodí planéte viac, než si mnohí vôbec pripúšťajú.
Biopalivá ničia „pľúca“ našej planéty
Aktivisti upozorňujú, že aktuálny dopyt EÚ po biopalivách prehlbuje potravinovú krízu a ničí Amazóniu na druhom konci planéty. Tam sa totiž vo veľkom pestuje sója na výrobu sójového oleja využívaného na výrobu biopalív pre Európu. „Spomeňme si, prečo vlády vlastne zaviedli biopalivá. Bolo to preto, aby zachránili planétu. Lenže dnes spôsobuje ich používanie pravý opak,“ varuje Maik Marahrens zodpovedný v Transport & Environment za oblasť biopalív. „Brazílska Amazónia je zrovnaná so zemou, čo privádza pľúca našej planéty do zlomu, odkiaľ už nemusí byť návratu. Veľkú úlohu v tom zohráva pestovanie sóje a výroba sójového oleja. EÚ musí dať Amazónii šancu a ukončiť používanie sójových biopalív. Už to urobili s palmovým olejom, teraz treba zakázať sóju,“ pokračuje Marahrens. Kedy sa Európa pre navrhovaný krok rozhodne, nie je známe, isté však je, že do budúcna sa počíta s ďalším navýšením podielu biozložiek v európskych palivách.
zdroj: Transport & Environment