Európsky masívny prepad záujmu o elektromobily má ďalšie nepríjemné následky, ktoré tentoraz idú za koncernom Stellantis. Ten musel dočasne zastaviť výrobu batériového Fiatu 500e na štyri nasledujúce týždne kvôli malému dopytu po tomto aute.
„Toto rozhodnutie je nevyhnutné kvôli súčasnému nedostatku objednávok spojených s hlbokými problémami, s ktorými sa v súčasnosti musia na európskom trhu s elektromobilmi vysporiadať všetci výrobcovia, predovšetkým potom tí zo starého kontinentu,“ uvádza Stellantis vo svojom prehlásení.
Zastavenie výroby Fiatu 500e, ktorý vzniká v turínskej továrni Mirafiori, platí od dnešného dňa a Stellantis k tomu dodáva, že „usilovne pracuje na tom, aby túto náročnú fázu prechodu zvládli čo najlepšie“.
Stellantis tým naznačuje, že francúzsko-talianska skupina tento stav čiastočne predvídala, a preto investovala až 100 miliónov eur jednak do vývoja výkonnejšej batérie pre 500e (mala by zvýšiť dojazd a znížiť náklady), ale predovšetkým zahájila práce, ktoré povedú k novému hybridnému Fiatu 500 Ibrida.
Pôjde o benzín-elektrickú päťstovku odvodenú z elektrického modelu, s ktorou sa pôvodne nepočítalo. Stellantis totiž predpokladal, že záujem o 500e bude dostatočne veľký, aby mohla ďalej pokračovať už len batériová verzia.
Problém je akurát v tom, že 500 Ibrida nebude hotová skôr ako v roku 2025 alebo možno až 2026. A pretože produkcia starého modelu (v poľskej továrni v Tychy) už skočila, Fiat momentálne nevyrába žiadnu 500.
500 padá
Podľa údajov analytickej spoločnosti JATO Dynamics Fiat v tomto roku predal od januára do konca júla necelých 75 tisíc modelov 500 v benzínovom i elektrickom prevedení, čo je o 24 percent medziročne menej. Medzitým na európskom trhu spadol podiel elektromobilov v porovnaní s júlom 2023 zo 14,6 na 13,5 percenta.