Vo výrobe spaľovacích motorov má česká automobilka Škoda Auto veľmi dlhú tradíciu. A hoci sa ich čas pravdepodobne kráti, automobilka bojuje o zachovanie ich výroby. Tá je totiž naviazaná na odborné znalosti, patričné technologické vybavenie a zodpovedajúce personálne obsadenie. Ak by sa ich výroba zrušila, automobilka bude musieť prepúšťať. „Existuje tu reálne riziko nedostatočnej vyťaženosti a zamestnanosti. V prípade prijatia emisnej normy Euro 7 sa zvyšuje riziko straty až 10-tisíc pracovných miest,“ komentuje obavy predák škodováckych odborárov, Jaroslav Povšík. Opisuje tak neistotu, ktorá odborárov trápi v súvislosti s nástupom Euro 7 a novou organizáciou výroby.
Nevieme, kedy to príde
Problémom novej emisnej normy je aj to, že nie je jasné, kedy vlastne vstúpi do platnosti. Zatiaľ sú jej limity aj doba platnosti otázkou jednaní. Aktuálne sa hovorí o platnosti niekedy v období rokov 2024 – 2026. A to je problém aj pre konštruktérov, ktorí nevedia, ako sa majú na nové limity pripraviť. Motorári navyše upozorňujú na fakt, že Euro 7 stanoví niektoré limity emisií na hranici merateľnosti pre súčasnú dostupnú techniku. Niektoré z nich sa nebudú dať súčasnými prístrojmi ani odmerať, čo so sebou prináša ďalšie problémy.
Pre automobilku Škoda Auto je podľa Povšíka dôležité zachovanie výroby spaľovacích motorov, ich produkcia totiž s nástupom európskej elektromobility neskončí. Budú potrebné pre ďalšie regióny. Momentálne Škoda zabezpečuje výrobu trojvalcov 1.0 TSI Evo pre potreby celého koncernu, už teraz je však jasné, že to nepotrvá večne. Jaroslav Povšík zároveň prezradil, že automobilke Škoda Auto už bola priklepnutá aj výroba motorov 1.5 TSI Evo. „Naši cieľom je prejsť na výrobu motorov 1.5 TSI Evo, čo je technicky možné a zrealizovateľné. Zamestnanosť v oblasti spaľovacích motorov si tým predĺžime o niekoľko rokov,“ povedal Michael Oeljeklaus, člen predstavenstva za oblasť výroby a logistiky. Vedenie automobilky však obavy o stratu pracovných miest rozptyľuje a ubezpečuje, že Škoda Auto získala od koncernu VW možnosť vyrábať ďalšie elektromobily. Okrem chystaného modelu Enyaq iV Coupé to majú byť ďalšie tri modely. Ako navyše pripomína, niekoľko nasledujúcich rokov bude naďalej bežať aj výroba náhradných dielcov a komponentov pre výbehové modely so spaľovacími motormi.
zdroj: Škodovácky odborář