Jano_1987
18.04.21 14:04
J
@xxcDrvivej väčšine vodičov (okrem fanatikov z oboch strán spektier) ide:
1) o peniaze - čo to bude stáť
2) praktická stránka, chcem sa voziť, neriešiť nič okolo
Ak si to rozpíšeme:
1) peniaze: Kde proste BEV aj napriek dotáciám stoja obrovské peniaze (bavíme sa o nových autách). Ročné servisné náklady na auto sú plus mínus rovnaké. Že BEV jazdí lacnejšie? Otázka dokedy a keď mi pri súčasných cenách musím s BEV najazdiť 300 000km, aby som dobehol so spaľovákom BEV, tak mi to nepríde pre mňa zmysluplné, ani pre väčšinu ľudí
2) ak si porovnám praktickú stránku spaľovák/BEV
- BEV - lepšie studené štarty - pre väčšinu ľudí nepodstatné
- BEV - rýchlejšie kúrenie - pre niekoho podstatné, pre niekoho nie. Do 15 minút kúri aj spaľovák, ak jazdím do 30 minút bežne, tak či tak kvôli 2 mesiacom to nikto veľmi riešiť nebude, aspoň väčšina
- BEV - dojazd ovplyvnený počasím, mrzne? Je +40°C? Auto mi týždeň stojí na parkovisku, aké bolo počasie? Mám už 4 ročnú batériu, čo to s ňou spravilo? Proste komplikované. Spaľovák, proste viem, že auto má bežne cca 600km dojazd, prípadne viac. Nemusím riešiť aké bolo počasie, ako dlho auto stojí (v najhoršom prípade umrela batéria, ale dám ju nabiť, naštartujem cez káble a môžem ísť ďalej). Ak jazdím krátke trate v zime, ok, tak si poviem, že to žere tak o 1l viac ako v lete (v realite pri bežných motoroch je to tak do 0,5l pri objemoch do 2l motora), ale proste nemusím prerátavať zložito, že koľko to vlastne odjazdím
- pri BEV nabíjanie - mám rodinný dom/garáž a môžem doma nabíjať? Super, není problém. Nemám? Už mám problém a kopa premýšľania, kedy a kde a ako nabíjať. Spaľovák, proste nabehnem a natankujem. Hotovo. Navyše aj časovo je to výhodnejšie
- čo sa týka hlučnosti, aj BEV musia vydávať zvuky, aby ľudia vedeli, že auto ide. Teda remíza
- nejaké pohodlie - BEV majú jeden prevod, tak sa nemusí radiť, ale zase môžem si kúpiť automat spaľovák. Ale zase niekto chce vyslovene radiť, takže nerozhodne
- univerzálnosť - málokto má 2 autá v rodine, aby jedno mal do mesta a druhé na dlhé trasy. Tu proste vyhráva spaľovák pre väčšinu ľudí.
- servis vozidla - čo stoja náhradné diely? Kto mi to opraví? Aká je dostupnosť služieb? Hlavne ak má človek staršie vozidlo. Môžeme to ignorovať, ale blbí príklad. Niekto mi nacúva do dverí a poškrabe a prevalí, či predok/zadok auta plechy. Pomerne bežné vec. Ak mám obyčajný plech, tak mi to spraví každý druhý človek pomerne kvalitne, tak za 150-250€ pri nejakej normálnej farbe. Je to z hliníku? Lebo šetríme na váhe, kde sa dá, tak kto mi vie narovnať hliníkový plech? Tých ľudí veľa nie je a je to výrazne drahšie.
Ak chceme riešiť ekológiu, tak či už BEV (niečo ako Leaf, nech to má aspoň 60kWh batériu, aby to malo aspoň nejakú univerzálnosť), alebo spaľovák, tak sú na tom za dobu predpokladanej životnosti rovnako, od získania surovín až po recykláciu, alebo sú horšie na tom dokonca BEV. Môžeme sa o tom hádať. Ak by išlo danému človeku skutočne o ekológiu, jazdí verejnou dopravou, na bicykli, či chodí pešo.
Či to má zrýchlenie z 0-100 za 9s alebo 13s je väčšine jedno, aj tak to málokto a málokedy potrebuje. Mať 400 koní je fajn, ale ani s Favoritom s výkonom 43kW dokážem jazdiť dostatočne dynamicky v súčasnej premávke bez toho, aby som bol pomalší ako ostatný. Samozrejme, ak sme v ňom 5 ľudia, dynamika ide tam, ale priemerná obsadenosť vozidiel či už na Slovensku, alebo v Európe je niekde medzi 1,05-1,15 človeka na auto. Ak jazdím 90% času sám, resp. vo dvojici, musím to riešiť? Ani nie. Či už budem mať 400kW, alebo 40kW, stále budem stáť v tej istej zápche.
Každý si môže za mňa kúpiť kto chce, čo chce, ale v reálnom svete ľudia chcú lepší produkt.
Odpovedať