"Keď sa stretávam so zahraničnými kolegami, niekedy som im až na smiech. Nielen v Poľsku a Maďarsku, ale aj v tom Česku, s ktorým sa tak radi porovnávame, stavajú rýchlejšie," píše Andrej Doležal v komentári zverejnenom na HNonline.sk.
Minister ho zverejnil v súvislosti s diskusiou okolo posudzovania hodnoty za peniaze v prípade diaľničných projektov. Novelu zákona, ktorú obhajuje Doležal a ktorá limituje pôsobnosť Útvaru hodnoty za peniaze, vetovala prezidentka a teraz sa čaká na ďalšie hlasovanie poslancov NR SR. Tí môžu jej veto prelomiť.
Doležal vysvetľuje, že pri posudzovaní diaľnic je potrebné rozlišovať o aký projekt ide. "Štúdie robiť treba, veď história už ukázala, koľko nás stáli nesprávne rozhodnutia. Prosím však, sústreďme sa na stavby, ktoré sú na začiatku prípravy. Robme štúdie aj pre rozbehnuté projekty, ale zohľadnime ich rozpracovanosť, aby nás návrat na začiatok prípravy nestál viac ako želaná úspora," myslí si minister.
Prvý muž rezortu dopravy používa ako argument aj príklad križovatky diaľnic D1 a D4. Tá stále chýba, čo vyvoláva negatívne reakcie mnohých motoristov.
"Predtým, ako sme ho mohli začať obstarávať (prepojenie diaľnic, pozn. red.), sme museli aktualizovať štúdiu, ktorá potvrdí, že tam tá križovatka má byť. Ako keby mohla byť aj niekde inde ako v mieste, kde sa tie diaľnice reálne križujú. Ale boli sme ticho a štúdiu sme spravili, lebo dodržiavame zákony. A štúdie budeme robiť aj v prípade R4 a aj v prípade D1 Turany – Hubová... Akokoľvek absurdne to vyznieva," komentuje Doležal. Podľa jeho slov je už dnes jasné, že napríklad v prípade spomínaneho úseku D1ky sa bude stavať tunel a zamýšľa sa nahlas bez odpovede "aké iné trasovanie pripúšťame".
Vysvetlite to ľuďom v Prešove
Čo sa týka rýchlostnej cesty R4, minister varuje pred ďalšími časovými meškaniami: "Ideme hľadať nové trasovanie a zdržíme túto stavbu o ďalšie roky? Kto to vysvetlí občanom severne od Prešova? Alebo zapracujeme na optimalizovaní toho, čo sa optimalizovať skutočne dá, a urýchlime výstavbu?," kladie si otázku Doležal s tým, že správnou odpoveďou je vraj spomínaná novela zákona, ktorú už raz schválili poslanci, no vetovala ju prezidentka.
Útvaru hodnoty za peniaze sa naopak zastáva jeho exšéf a odborník politickej strany Progresívne Slovensko Štefan Kišš. Skutočným problémom sú podľa neho zdlhavé prípravy nových diaľnic zo strany slovenských diaľničiarov.
"Diaľnica do Košíc sa stavia 50 rokov. ÚHP existuje od roku 2016. Nie je to kvôli ÚHP, že nemáme diaľnicu do Košíc," uviedol Kišš pre agentúru TASR s tým, že novela zákona podľa neho predraží diaľnice a môže ich výstavbu naopak údajne časovo predĺžiť.