Napätá situácia s dieselom sa medzičasom upokojila, potvrdzuje výkonná riaditeľka rakúskej Asociácie priemyslu minerálnych olejov Hedwig Doloszeski. Ponuka nafty išla predtým výrazne nadol. Spôsobil to znížený dovoz z Ruska a rastúci dopyt „poháňaný“ spoločnosťami, ktoré chceli odrazu v krátkom čase prejsť z plynu s neistými dodávkami na iné alternatívy.
Stále však platí, že tento rok sú ceny palív ako na hojdačke a už viackrát sa najmä v prípade nafty blížili k 2-eurovej hranici za liter. Vždy to bolo tesné, no priemerné ceny na slovenských čerpačkách ešte nad 2 eurá nevyskočili, aj keď vláda na Slovensku neurobila nič preto, aby motoristom akokoľvek pomohla. Dúfať už asi ani netreba. Nič nenasvedčuje tomu, že by sa to malo v najbližšom období zmeniť.
Ceny na čerpačkách sa počas víkendu pohýbujú na úrovni zhruba 1,81 eura za liter nafty a 1,68 eura za liter benzínu.
Čo príde do Vianoc?
Blížia sa vianočné sviatky, ktoré zaťažia rodinné rozpočty. Tento rok bol už beztak vplyvom inflácie mimoriadne vypätý pre mnohé rodiny, takže zlacneniu palív sa mnohí isto tešia. Na otázku „dokedy budú ceny klesať“ je veľmi ťažké odpovedať.
Stále tu máme faktory ako vojna na Ukrajine, ropné embargá či potenciálnu nerovnováhu medzi ponukou a dopytom. Toto všetko viedlo k prudkému nárastu cien počas roka a aj samotní analytici nevedia povedať, aký vplyv budú tie faktory zohrávať v najbližších mesiaoch. Dôvodom je najmä široký záber udalostí – od politiky, cez makroekonomické súvislosti na úrovni ekonomík štátov až po vývoj v najväčších firmách.
Na druhej strane sú tu signály, ktoré dávajú aspoň čiastočný dôvod na optimizmus čo sa týka cien palív. Surová ropa sa obchoduje spravidla v dolároch. Euro voči americkému doláru niekoľko mesiacov strácalo na hodnote, čo predražilo palivá. Najnovšie sa však dokázalo euro voči doláru o pár percent posilniť (1 EUR = 1,03 USD), čo je dobrá správa aj pre slovenských motoristov.
Navyše, so svetovým hospodárstvom to nevyzerá dvakrát ružovo. Samo o sebe to nie je pozitívna správa, no z hľadiska cien na čerpačkách to môže „pomôcť“. Svetová ekonomika čelí obavám z globálnej recesie. Už len samotné tvrdé koronové opatrenia v Číne a ich dôsledky majú ultmujúci účinok na globálny dopyt po rope. To je presne ten príklad situácie, ktorá znižuje cenu ropy a premieta sa na konci dňa do toho, že (aspoň nateraz) natankujeme lacnejšie.
Na Slovensku takýto typ "tlaku" veľmi necítiť, no veľké autokluby v Nemecku či Rakúsku sa aj naďalej zhodujú na tom, že ceny na čerpačkách sú privysoké vzhľadom na vývoj cien ropy. Stále tak môže existovať potenciálne priestor na to, že sa dočkáme ďalšieho zlacňovania na pumpách.
Zdroj: Kleinezeitung.at