Podobu automobilového sveta dnes určujú SUV a crossovery, to ale neznamená, že klasický sedan či kombi sú definitívne mŕtve. V prípade mainstreamu je ich situácia skutočne nahnutá, ale nemecké prémiové značky aj v dnešnom svete oslovujú nemalú časť konzervatívnej a finančne zabezpečenej klientely, ktorá si na tradičné karosérie stále potrpí.
Aj preto v prípade pripravovaného BMW radu 5 (už ôsmej generácie) automobilka príliš nevymýšľala a svoju novinku predstaví v dvoch osvedčených formátoch: ako trojpriestorový štvordverový sedan a pätdverové kombi so zaužívaným menom Touring.
Dátum svetovej premiéry k dispozícii zatiaľ nemáme, môžete ale zobrať jed na to, že sa tak stane ešte v priebehu tohto roka. Presnejšie povedané, tipujeme na termín od marca do septembra. Na detailnejší odhad si netrúfame, ale vychádzame z interných správ o zahájení výroby novej päťky, ktorá by mala začať v júli a vydržať až do polovice roka 2030.
Zo začiatku má byť nové BMW dostupné len so štvorvalcovými motormi a elektrickými pohonnými jednotkami v prevedení i5. Benzínové spaľovacie agregáty bude zastupovať 520i s výkonom 193 koní a 530i naladený na 258 koní. Naftový model bude len jeden – 520d (198 koní).
Podobne ako v prípade sedmičky, aj nová päťka sa musí prispôsobiť európskej legislatíve tvrdo pokutujúcej vyššie ako povolené flotilové emisie, takže Nemci opäť budú tlačiť na trh hlavne elektrické varianty i5. V prvom kole dorazí eDrive40 s technikou menšej i4 a identickým výkonom 340 koní, ktorý doplní vrcholné i5 M60 xDrive. Preberie motory z SUV iX, ale jeho výkon stúpne z 540 na 598, respektíve rovných 600 koní.
Pokiaľ ide o modely s pohonom oboch náprav, xDrive bude za príplatok dostupný pre diesel i výkonnejší benzínový štvorvalec a neskôr v ponuke pribudne aj batériová i5 xDrive40. Z ďalších motorizácií čakajte i5 M50 a ešte na jeseň tohto roku by mal byť k dispozícii hybrid 530e so štvorvalcom B48.
Nová M5 bude plug-in hybrid s technikou SUV XM.
Pýtate sa, kde sú šesťvalce, prípadne V8? Nejaké dorazia, momentálne ale nevieme, čo všetko bude dostupné aj v Európe, alebo naopak len pre zákazníkov v Spojených štátoch. V tejto chvíli vieme, že bude existovať 540i s preplňovanou radovou šestkou naladenou na 375 koní a potom dvojica plug-in hybridov 550ex a M560e. Oba budú mať v základe trojliter B58, akurát rozdielny výkon elektromotorov, takže kým prvý ponúkne okolo 487 koní, druhý by sa mal vyšplhať na hranicu 573 koní.
Touring vstúpi na trh o niečo neskôr ako sedan, nevylučujeme ale, že by mohla automobilka predstaviť obe karosárske varianty v jednom termíne. Kombi sa totiž začne vyrábať už v marci 2024 a posledný kus by mal z produkčnej linky zbehnúť začiatkom roka 2031.
Takto si podobu novej päťky predstavujú nezávislí grafici.
Jeho pohonné jednotky budú v podstate kopírovať štvordverový model, ale mohli by sme ešte spomenúť, že už v polovici budúceho roka by sa mali na trh dostať vybrané verzie s autonómnym riadením úrovne 3.
Vrcholom päťky bude samozrejme BMW M5 a podľa všetkého sa dočkáme aj M5 Touring. Pohon by mal byť kompletne prevzatý zo špičkového prevedenia SUV XM, ktoré pod kapotou ukrýva 4.4 V8 biturbo s elektromotorom, pričom systémový výkon sa vyšplhá na 750 koní a 1000 newtonmetrov. To sú impozantné parametre, ale prídavný akumulátor a ďalšia elektronika vyženie pohotovostnú hmotnosť na hranici 2,2 tony.
Nová M5 dorazí aj ako Touring.
Vo veľkom sa tiež diskutuje o možnom elektrickom „eMku“, v tomto smere sa však informácie dosť rozchádzajú. Časť zdrojov tvrdí, že i5 M v tejto generácii ešte nebude, ale napríklad americký Car and Driver nedávno uviedol, že Mníchov práve takéto auto predstaví v roku 2026 a mohlo by mať výkon viac ako 1100 koní.
zdroj: BMW, BMWBlog, Car and Driver, Carscoops, Bimmerpost