Dôvodov, prečo ľudia milujú skôr vzduchom chladené 911-tky, ako tie vodou chladené, bude asi niekoľko. Moje názory skúsim popísať do niekoľkých bodov, môžete s nimi súhlasiť, ale aj nie. Nakoniec, môžete mi to vyvrátiť v diskusii.

1. História značky

Automobilka Porsche so vzduchom chladeným motorom začínala. Pre záujemcov ale aj priaznivcov Porsche to skrátka znamená niečo, čo značku stelesňovalo dlhé desaťročia a jednoducho to k nej podľa nich platí. Podobne ako V12 vo Ferrari či Aston Martin, V12 a R6 v Jaguari, boxer motor v Subaru, radový šesťvalec v BMW alebo radový päťvalec k Audi (i keď tomu by mohlo konkurovať aj Volvo). Tak či onak, toto bude jeden z naj dôvodov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

2. Zvukový prejav motora

Zvukový prejav vytočeného vzduchom chladeného motora, ktorému na chladenie hláv vháňa vzduch priamo s kľukovým hriadeľom spojený ventilátor, je nezameniteľný. I keď toto už nemusí jednoznačne patriť len značke Porsche. Zvuk takej 911-ky je skutočne skvelý a kto oceňuje prejav auta nie len z výfuku, tak si s 911 vždy príde na svoje. „Vodník“ to neponúkne.

3. Jednoduchosť motora na prevádzku

Možno sa vám to nezdá, ale vzduchom chladený motor je na prevádzku jednoduchší, ako ten vodou chladený. Nepotrebujete vodné čerpadlo, vodu, chladič, termostat, vystačíte si s ventilátorom. Taktiež ich odolnosť voči vysokým teplotám je, v porovnaní s vodou chladeným motorom, lepšia. To bola aj veľká výhoda motorov od Tatry pri súťažiach Rally Dakar. Bežná pracovná teplota povrchu hlavy je vyššia, ako je pracovná teplota vody pri vodou chladených motoroch. Teda udržať ich optimálne hodnoty je pri vzduchom chladenom motore jednoduchšie pri vyšších teplotách. Samozrejme, že okrem vzduchu je olej veľkým pomocníkom pri chladení takéhoto motora. Sú naň kladené vyššie nároky na odvod tepla, ako pri motoroch s chladením pomocou vody. Ak vám však olej uniká, stačí ho po ceste dolievať. Ak vám uniká voda, systém sa zavzdušňuje a môže prísť až k lokálnemu prehrievaniu, čo si v konečnom dôsledku môže odniesť niektorá časť (od tesnenia pod hlavou, cez hlavu, či v najhoršom prípade až blok motora).

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

4. Všeobecný záujem

Jednoduchý trend, kde je dopyt, tam je ponuka. Kde je väčší dopyt, tam je ponuka drahšia. Platí to aj v tomto prípade. Trh vyselektoval drahšie 911-tky a lacnejšie, tie so vzduchom chladeným motorom sa ocitli vo sfére drahších áut a jednoducho sa len bublina nabalovala a nabalovala. Veľa odborníkov hovorí, že súčasné ceny starších áut sú neprimerane vysoké k tomu, čo ponúkajú. Samozrejme, sú tu limitky, kde je to trochu ospravedlniteľné. Avšak pri bežných verziách, z ktorých vyrobili tisíce a tisíce kusov, je to už na pováženie.

Aký máte názor na takýto rozdiel medzi vzduchom a vodou chladenými motormi Porsche 911? Ak by ste si takéto auto kupovali, preferovali by ste „vzducháč“ alebo „vodník“? A prečo? Letmým zablúdením na mobilde.de som našiel najlacnejšie vzduchom chladené kúsky okolo 35-tisíc eur, aj to len 2 či 3 exempláre a zvyšok cez 40-tisíc. Naopak najlacnejšie 911 s vodou chladeným motorom od 13-tisíc eur a do 20-tisíc je ich na predaj snáď 20 kusov. Takže, ktorý by bol váš „favorit“?

Zdroj foto: Porsche