Mazda je pravidelne kritizovaná za to, že jej elektrický model MX-30 má akumulátor s kapacitou len 35,5 kW a príliš malý skutočný dojazd (aj podľa WLTP len 200 km), aby mohla konkurovať iným, podobne zameraným autám.
Z tohto pohľadu môže vyzerať ďalšie zmenšenie kapacity novej verzie MX-30 eSkyactiv R-EV na polovicu – presne na 17,8 kWh – ako nezmysel, lenže novinka má v rukáve malú bombu.
R-EV totiž po desiatich rokoch absencie vrátilo na trh Wankelov rotačný motor, ktorý v tomto prípade poslúži v spojení s generátorom na výrobu elektrickej energie. Poďme ale najprv na primárny pohon.
Predné kolesá novej verzie bude aj naďalej poháňať výlučne elektromotor, jeho výkon ale stúpol z pôvodných 107 kW (145 koní) na 125 kW (170 koní) pri 9000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment naopak poklesol, ale nijak dramaticky, konkrétne z 271 na 260 newtonmetrov.
So spomínanou zmenšenou baterkou (s hmotnosťou 188,2 kg) teraz MX-30 zvládne v čisto elektrickom režime 85 kilometrov a v meste by to malo byť 110 km, s nabíjaním si však hneď hlavu lámať nemusíte, ak práve nechcete (mimochodom, auto zvládne nabíjanie s výkonom 36 kW). Na palube je tiež jednorotorový Wankel s priamym vstrekovaním, recirkuláciou výfukových plynov a filtrom pevných častíc, ktorý plní momentálne najprísnejšiu emisnú normu Euro 6d-ISC-FCM.
Má objem len 830 cm³ a pri kompresnom pomere 11,9:1 pomerne skromných 75 koní pri 4700 ot./min. a maximálny krútiaci moment 116 newtonmetrov pri 4000 otáčkach za minútu. Ako sme ale už naznačili, jeho úlohou nie je roztáčať kolesá.
Mazda hovorí, že v porovnaní so starším motorom Renesis nájdete v konštrukcii novej jednotky viac hliníka, takže je v porovnaní s ním o 15 kg ľahší. Má šírku len 840 mm a do MX-30 sa tým pádom vošiel bez zásadných úprav na karosérii.
Oživená spaľovacia pohonná jednotka má k dispozícii 50-litrovú nádrž na benzín, pričom výrobca zatiaľ uvádza len približný celkový dojazd „viac ako 650 kilometrov“. Ak je z toho 85 km čisto na elektrinu, skutočná prevádzková efektivita Wankelu asi bude mať ďaleko k oficiálne uvádzanej spotrebe 1,0 l/100 km, k tomu je totiž nutné pripočítať tiež 17,5 kWh/100 km, ktoré si elektrická jednotka zoberie z baterky.
Pohotovostná hmotnosť Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV nie je najmenšia, s hodnotou 1778 kg prekonáva o niekoľko desiatok kilogramov aj čisto elektrický variant. Naopak elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 140 km/h je u oboch áut rovnaká, zatiaľ čo čas zrýchlenia z miesta na stovku sa skrátil z 9,7 na 9,1 sekundu.
Slovenské ceny novinky zatiaľ k dispozícii nemáme, Mazda však zverejnila cenník v Nemecku a tie čísla nevyzerajú najhoršie. Základný elektrický plug-in hybrid sa bude na západ od ČR predávať za 35 990 eur, čo je o 950 eur menej, ako u nás zaplatíte za najlacnejšie prevedenie elektromobilu.
Na vrchole bude stáť špeciálna limitovaná verzia MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R, ktorá kvôli nadštandardnej výbave vyjde na 45 040 eur, vznikne ale len 400 kusov.
zdroj: Mazda