Mazda je pravidelne kritizovaná za to, že jej elektrický model MX-30 má akumulátor s kapacitou len 35,5 kW a príliš malý skutočný dojazd (aj podľa WLTP len 200 km), aby mohla konkurovať iným, podobne zameraným autám.

Z tohto pohľadu môže vyzerať ďalšie zmenšenie kapacity novej verzie MX-30 eSkyactiv R-EV na polovicu – presne na 17,8 kWh – ako nezmysel, lenže novinka má v rukáve malú bombu.

R-EV totiž po desiatich rokoch absencie vrátilo na trh Wankelov rotačný motor, ktorý v tomto prípade poslúži v spojení s generátorom na výrobu elektrickej energie. Poďme ale najprv na primárny pohon.

Predné kolesá novej verzie bude aj naďalej poháňať výlučne elektromotor, jeho výkon ale stúpol z pôvodných 107 kW (145 koní) na 125 kW (170 koní) pri 9000 otáčkach za minútu. Maximálny krútiaci moment naopak poklesol, ale nijak dramaticky, konkrétne z 271 na 260 newtonmetrov.

So spomínanou zmenšenou baterkou (s hmotnosťou 188,2 kg) teraz MX-30 zvládne v čisto elektrickom režime 85 kilometrov a v meste by to malo byť 110 km, s nabíjaním si však hneď hlavu lámať nemusíte, ak práve nechcete (mimochodom, auto zvládne nabíjanie s výkonom 36 kW). Na palube je tiež jednorotorový Wankel s priamym vstrekovaním, recirkuláciou výfukových plynov a filtrom pevných častíc, ktorý plní momentálne najprísnejšiu emisnú normu Euro 6d-ISC-FCM.

Má objem len 830 cm³ a pri kompresnom pomere 11,9:1 pomerne skromných 75 koní pri 4700 ot./min. a maximálny krútiaci moment 116 newtonmetrov pri 4000 otáčkach za minútu. Ako sme ale už naznačili, jeho úlohou nie je roztáčať kolesá.

Mazda hovorí, že v porovnaní so starším motorom Renesis nájdete v konštrukcii novej jednotky viac hliníka, takže je v porovnaní s ním o 15 kg ľahší. Má šírku len 840 mm a do MX-30 sa tým pádom vošiel bez zásadných úprav na karosérii.

Oživená spaľovacia pohonná jednotka má k dispozícii 50-litrovú nádrž na benzín, pričom výrobca zatiaľ uvádza len približný celkový dojazd „viac ako 650 kilometrov“. Ak je z toho 85 km čisto na elektrinu, skutočná prevádzková efektivita Wankelu asi bude mať ďaleko k oficiálne uvádzanej spotrebe 1,0 l/100 km, k tomu je totiž nutné pripočítať tiež 17,5 kWh/100 km, ktoré si elektrická jednotka zoberie z baterky.

Pohotovostná hmotnosť Mazdy MX-30 e-Skyactiv R-EV nie je najmenšia, s hodnotou 1778 kg prekonáva o niekoľko desiatok kilogramov aj čisto elektrický variant. Naopak elektronicky limitovaná maximálna rýchlosť 140 km/h je u oboch áut rovnaká, zatiaľ čo čas zrýchlenia z miesta na stovku sa skrátil z 9,7 na 9,1 sekundu.

Slovenské ceny novinky zatiaľ k dispozícii nemáme, Mazda však zverejnila cenník v Nemecku a tie čísla nevyzerajú najhoršie. Základný elektrický plug-in hybrid sa bude na západ od ČR predávať za 35 990 eur, čo je o 950 eur menej, ako u nás zaplatíte za najlacnejšie prevedenie elektromobilu.

Na vrchole bude stáť špeciálna limitovaná verzia MX-30 e-Skyactiv R-EV Edition R, ktorá kvôli nadštandardnej výbave vyjde na 45 040 eur, vznikne ale len 400 kusov.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 15 obrázkov

zdroj: Mazda