Ak vás zaujíma, kde sa zobrala nejaká spoločnosť WayRay, tak by sme asi mali v prvom rade uviesť, že ide o švajčiarsky technologický inštitút založený ruským podnikateľom Vitalijom Ponomarevom. Jeho firma sa od roku 2013 zaoberá vývojom systémov takzvanej rozšírenej reality a technológiou holografického zobrazovania.
Dizajn samotného automobilu, ktorý ako taxík veľmi nevyzerá, navrhol Saša Selipanov. Jeho meno možno nie je veľmi známe, ale tento človek pracoval pre značky ako Volkswagen, Genesis, Lamborghini, v rokoch 2014 až 2017 bol šéfom exteriérového dizajnu Bugatti a momentálne je riaditeľom štylistického oddelenia známej švédskej firmy Koenigsegg Automotive AB. Ak chcete vidieť niečo viac z jeho práce, skúste Google, stojí to za to.
V každom prípade Selipanov navrhol čosi, čo pripomína skôr hranatý hatchback než vozidlo mestskej verejnej dopravy. Futuristický stroj dostal meno Holograktor a podobne neobyčajne ako jeho vonkajšie tvary vyzerá tiež trojmiestny interiér, do ktorého sa má čo najľahšie nastupovať vďaka dohora výklopným dverám.
Vľavo vpredu nájdete z palubnej dosky trčať hranatý volant, pre potreby tohto vozidla však nie je úplne nutný a preto môže byť sklopený. V najvyššej a najpokročilejšej špecifikácii má byť tento automobil plne autonómny. Než sa tak stane, bude ovládaný diaľkovo, operátorom z kancelárie. To nie je vtip. Ponomarev v rozhovore pre britský týždenník Autocar priznal, že si dokáže predstaviť open space plný vodičov sediacich v konzolách, skrátka niečo na spôsob call centra. Ďalšou možnosťou je samozrejme vodič pracujúci z domu.
Aby sa cestujúci pri preprave nenudili, každý z nich bude mať k dispozícii individuálne sedadlo doplnené ovládačmi, vďaka ktorým bude môcť pasažier napríklad ovládať infotainment, hrať hry, vyhľadávať informácie, sledovať internet alebo... reklamy. Ponomarev tvrdí, že práve zobrazovanie reklám by mohlo citeľne znížiť túto formu cenu prepravy.
Čo sa týka vizualizácie buď rozšírenej reality či akýchkoľvek údajov, v tomto má byť nápomocné predné sklo slúžiace ako obrazovka. Cestujúci vzadu v samostatnej sedačke bude mať pred sebou vlastný priehľadný displej.
Stovka pod 4 sekundy, dojazd 600 km
Že nemáte chuť cestovať v taxíku s cudzími ľuďmi, tým skôr v čase koronavírusovej pandémie? WayRay má aj na toto odpoveď. Firma hovorí, že ich automobil má takzvaný AirKnife, ktorý laminárnym prúdením vzduchu údajne dokáže oddeliť všetkých troch pasažierov kabíne neviditeľnou stenou.
Pokiaľ ide o pôvod samozrejme elektrického pohonu Holograktora, autori konceptu dodávateľa ani výkony neprezradili. Tvrdia však, že taxík má mať jeden elektromotor schopný zariadiť zrýchlenie z miesta na 100 km/h za 3,9 sekundy, maximálnu rýchlosť 200 kilometrov za hodinu a „najmodernejší typ batérie“ umožní dojazd 600 kilometrov.
WayRay sa pochválila podporou značiek Porsche a Hyundai, na vývoji Holograktora sa však nemala podieľať žiadna automobilka. WayRay chcelo dokázať, že to zvládne vo vlastnej réžii a následne má v pláne osloviť výrobcov či koncových užívateľov a ich záujem či nezáujem rozhodne, čo bude ďalej.