Automobilový trh sa v posledných mesiacoch mení viac, než kedykoľvek predtým. Prísne emisné limity a neuveriteľne nekompromisný prístup riadiacich orgánov EU sa prejavuje aj veľmi rýchlymi zmenami v ponuke jednotlivých automobiliek. Dôvodom je fakt, že extrémne nízke emisné limity prichádzajú do platnosti v čase, kedy ich automobilky nemajú šancu splniť bežnými spaľovacími motormi. Musia si tak narýchlo vypomáhať elektromotormi. Aj preto sa v poslednom období „narodilo“ toľko nových áut s mildhybridnou technikou (spaľovací motor + štartér/generátor). Skrátka, aj 10 kW elektromotor/generátor dokáže spaľovaciemu motoru reálne pomôcť a v meracom cykle vykúzliť čísla, ktoré prejdú normou. Pre automobilky sa navyše stali strašiakom limity produkcie CO2. Za ich nadprodukciu platia veľké pokuty a tak sa snažia znižovať kombinované spotreby svojich áut doslova o gramy.
Elektrický Fiat 500e bol kedysi alternatívou, s príchodom novej generácie modelu 500 bude jedinou možnosťou.
S crossoverom nám to prejde
A práve v snahe rýchlo znižovať produkciu CO2 je zakopaný pes. Aby aj malé autá s klasickými spaľovacími motormi plnili prísne limity a nezaťažovali materské automobilky pokutami za nadprodukciu oxidu uhličitého, museli by ich automobilky vybaviť drahými technológiami mildhybridnej techniky. Jej výrobné náklady sa pritom v cene malého auta nedokážu „rozpustiť“ tak nenápadne, ako povedzme vo veľkom SUV. Práve SUV je z tohto pohľadu zaujímavý segment, na ktorom výrobcovia profitujú z väčšej marže ako pri kompaktoch (z ktorých, mimochodom, väčšinou technicky vychádzajú). Dobrým príkladom áut s vyššou pridanou hodnotou sú aj crossovery, teda oplastované autá s vyšším podvozkom (občas dokonca ani to nie), inak technicky identické s lacnejšími klasickými hatchbackmi. Skrátka, čím viac „vaty“ dnes dokážu automobilky v cene auta vyrobiť, tým jednoduchšie vedia do jeho útrob neskôr zakomponovať drahú hybridnú techniku. A to pri malých, jednoduchých a predovšetkým lacných autách dosť dobre nejde.
Spomínate si na naftový Peugeot 107 1.4 HDi? Dnes môžete rovno zabudnúť aj na ten benzínový. Najmenší modelový rad Peugeotu je dávno minulosťou.
Riešením je prémiový elektromobil
Segment najmenších mestských áut pochopiteľne nevymrie. Stále tu bude dosť záujemcov ochotných zaplatiť za malý, no dostatočne prémiový produkt schopný parkovať aj v preplnených centrách miest. Automobilky teda vycítili šancu a začínajú na trh posielať „mestských hrdinov“ vybavených elektromotormi. Aby aspoň čiastočne ospravedlnili vyššiu cenu, pretransformovali ich na onen už spomínaný prémiový tovar plný drahých materiálov a luxusnej výbavy. Škoda Citigo dostala už len elektrickú verziu, VW up! A Seat Mii to isté. Fiat vyvíja novú generáciu štýlového modelu 500 už len ako elektromobil a svoje k tomu povedala aj Toyota, ktorá rovnakým spôsobom prerobí Aygo. Smart končí, Twingo tiež, Ford Ka je nenávratne minulosťou, Opel Adam tiež. Z kedysi bohatého segmentu plného tradícií a konštruktérskeho umu je dnes skrátka torzo plné elektrických obvodov a prestíže.
Naftový Fiat Panda 4x4 1.3 MultiJet je krásnou ukážkou toho, čo všetko si mohli automobilky v najmenšom segmente kedysi dovoliť.
Zberateľský artikel
Motoristi túžiaci po jednoduchom, nenáročnom a úspornom mestskom približovadle tak budú mať čoskoro smolu. Segment ako taký nezanikne, výrazne však zmení svoju tvár aj klientelu. Ak teda hľadáte jednoduché malé a predovšetkým cenovo dostupné auto, máte poslednú šancu. Verzie s malými naftovými motormi ste už prepásli, pár benzínových mestských áut však stále kúpite. Po nástupe prísnejších emisných limitov, zdá sa, zavládne v najmenšom automobilovom segmente už len výlučne bzukot elektromotorov a z najmenších áut so spaľovacími motormi sa stane zaujímavý zberateľský artikel pripomínajúci rozmanitú minulosť.
Elektrická Škoda Citigo-e iV ukazuje smerovanie segmentu najmenších mestských áut.