Automobilový priemysel prechádza ťažkým obdobím. Na jednej strane je vo viacerých regiónoch sveta tlačený do rýchlej elektrifikácie svojho portfólia, zároveň však veľká časť sektora trpí absenciou čipov či ďalších potrebných komponentov. K tomu sa môžu pridať aj ďalšie problémy. Ukazuje to austrálsky príklad, o ktorom informoval tamojší portál Drive.
Za súčasný nedostatok áut v Austrálii môže nielen čipová kríza, ale aj malý počet obrích prepravných lodí prinášajúcich vozidlá k tamojším predajcom. Na najmenšom kontinente sveta sa už dnes žiadne autá nevyrábajú. Stopercentne sa tak musí spoliehať na automobily, ktoré sú dovezené po mori.
Objem lodnej dopravy sa však počas pandémie zmenšil na polovicu, namiesto štyroch lodí týždenne dorazia len dve. Spoločnosti prevádzkujúce veľké plavidlá nechcú riskovať riziko karantény posádky pri zistení nákazy koronavírusom. K zníženej prepravnej kapacite sa okrem toho pridala zvýšená popularita veľkých automobilov. Väčšina lodí je staršieho dáta a svoje paluby nemá prispôsobené tak, aby pojali dostatok takýchto modelov.
Prepravcov donútila situácia výrazne zvýšiť svoje ceny, za transport SUV alebo pick-upu tak pýtajú 1 600 austrálskych dolárov (1 012 eur) namiesto doterajších 1 200 AUD (759 eur). Pri veľkých dodávkach so zvýšenou strechou došlo ešte k výraznejšiemu nárastu. Ich prevoz stál doteraz 2 100 AUD (1 328 eur), po novom je jeho cena až 3 900 AUD (2 466 eur).
Austrálski predajcovia majú aktuálne zaplnených menej než 30 % skladových kapacít. Aj napriek tomu, že autá strávia medzi prístavom a showroomom len 7 dní namiesto bývalého intervalu 45 až 60 dní. Z pohľadu spotrebiteľa je výsledkom situácie ďalšie predlžovanie čakacej doby a zvyšovanie cien nových i jazdených áut.
Zdroj: Drive