Podľa predstaviteľov európskej organizácie T&E je nástup elektrických áut na európskych trhoch neodvratná a pre životné prostredie prospešná vec. Ich stúpajúcu popularitu a rastúci záujem publika ukázal už tohtoročný autosalón IAA vo Frankfurte nad Mohanom. T&E odhaduje, že už v roku 2020 budú elektromobily tvoriť asi 5 % všetkých predajov, o rok neskôr by to však už malo byť až dvojnásobok (10 %). Európska organizácia zodpovedná za dopravu a životné prostredie sa však zároveň pustila do ostrej kritiky automobiliek. Ich úsilie v presadzovaní elektromobility je vraj malé a stále uprednostňujú skôr predaje áut s konvenčnými spaľovacími motormi na úkor elektrických vozidiel. Zároveň len pomaly zo svojej ponuky vyraďujú silné benzínové a naftové modely, ktoré výrazne zhoršujú celkovú emisnú bilanciu automobilového priemyslu.
Bez zásahov EÚ by to nešlo
Julia Poliscanová z T&E je v kritike automobiliek neúprosná a tvrdí, že nebyť legislatívnych zásahov EÚ, samotní producenti áut by sa k zavádzaniu elektrických áut do výroby nikdy nepustili. Vďaka neustálemu tlaku zo strany riadiacich orgánov sa tak údajne môžeme tešiť na nové a kvalitné elektrické autá už v horizonte dvoch a nie pôvodne plánovaných desiatich rokov. Poliscanová si neberie servítku pred ústa a rovno menovite kritizuje automobilky, ktoré zatiaľ nemajú v ponuke elektrický model alebo stále predávajú silné autá so spaľovacími motormi. Najväčšej kritike podrobila automobilky Mitsubishi a Volvo, nevyhla sa však ani Volkswagenu, Fiatu, či koncernu PSA. Pochvalu si naopak vyslúžila Toyota s vysokým podielom hybridných modelov.
Veľké a výkonné SUV so spaľovacími motormi ležia EÚ v žalúdku. Automobilky ich údajne pretláčajú do predaja na úkor ekologickejších elektromobilov.
Obmedzíme SUV
Podľa predstaviteľov európskej organizácie T&E môžu za dnešný nepriaznivý stav aj autá segmentu SUV a ich pretláčanie samotnými automobilkami. Vysoké a ťažké SUV-čka sa pritom podieľajú na celkových emisiách dopravy výrazne viac než bežné osobné autá, o porovnaní s hybridmi a elektrickými autami ani nehovoriac. T&E varuje najmä pred neustále rastúcimi predajmi SUV a volá po zvrate. Kým v roku 2009 tvorili predaje tohto segmentu len 7 % z celkového počtu predaných áut, v roku 2018 to už bolo 36 %. Ak sa v prístupe automobiliek nič nezmení, v roku 2021 bude podiel SUV až alarmujúcich 40 %. A to je veľmi nežiadúci stav, ktorý treba údajne zvrátiť v prospech ekologickejších vozidiel.