Je pochopiteľné, že Švajčiari zrušili všetky akcie s účasťou nad 1000 ľudí a plne to rozhodnutie podporujem. Nenaďabil som na jediný protest či spochybnenie opatrenia zo strany organizátorov, alebo vystavovateľov. Všetci to chápu ako smutnú nutnosť.
Na úrovni manažmentu jednotlivých značiek to však na poradách bezstarostné vôbec nebude. Autosalón Ženeva každoročne prináša desiatky svetových a ďalšie desiatky európskych premiér. Automobilky budú chcieť novinky svetu ukázať, všetko je dlhodobo naplánované. Takže teraz rýchlo hľadajú riešenia a možnosti, ako svojim novinkám zabezpečiť publicitu. To bude stáť ďalšie stovky tisíc eur. Nehovoriac o strese a tlaku, pod ktorým musia marketingové a PR tímy v priebehu troch dní (piatok - pondelok) priniesť riešenia. Väčšina tímov si s tým nejako poradí. A práve tu vzniká dlhodobejší problém, ktorý je oveľa hlbší.
Ak si dobre spomínam, začalo s tým asi pred piatimi rokmi Volvo. Ako prví verejne prehlásili, že na väčšine veľkých autosalónov už vystavovať nebudú a prezentovanie noviniek budú riešiť viac cez internet. Postupne sa k tomu pre efektívnejšie využitie miliónov eur, ktoré každý svetový autosalón stojí, pridávali ďalšie značky. Pohnútky mohli mať rôzne, výsledok je jeden. Záujem o autosalóny zo strany automobiliek dlhodobo klesá. Už sme to videli na úrovni nedávneho Paríža aj Frankfurtu. Aj organizátori neutrálnej výstavy vo Švajčiarsku museli prijať opatrenia, ktoré si nik nepamätá. V jednej z hál mali pripravenú dráhu pre testovanie elektromobilov a plug-in hybridov, len nech neostane prázdna. Inými slovami, veľké výstavy sa už pár rokov pasujú s dôsledkami poklesu záujmu tradičných vystavovateľov.
Výsledok?
Nechcem maľovať čerta na stenu, no je dosť možné, že tento rok marketingové tímy premiéry nejako alternatívne vymyslia a rýchlo sa z toho stane nový štandard. Je možné, že všetci núdzovo dotlačení k rýchlej reakcii si o pár mesiacov povedia, že tak to môžu robiť aj na budúce. Bude to stáť oveľa menej peňazí, potrebuje to menej ľudí a dá sa to zrealizovať v priestoroch automobilky. Z núdzového riešenia môže byť nový štandard, ktorý bude veľký problém, ak nie rovno koniec nielen Ženevy 2021, ale aj ostatných veľkých autosalónov...