BMW nazvalo nový interiér, respektíve palubnú dosku s hlavnými ovládacími a informačnými prvkami Panoramic iDrive. Premiéru mal na veľtrhu spotrebnej elektroniky CES 2025 v Las Vegas a v zásade ho nemusíte podrobne skúmať, aby vám došlo, v čom je iný.
Už na prvý pohľad je zrejmé, že v Mníchove sa (pri čiastočnej inšpirácii Teslou), rozhodli úplne vypustiť klasický prístrojový panel priamo za volantom a nahradiť momentálne používaný jednoliaty veľký displej jednou menšou dotykovou obrazovkou a hlavným informačným panelom umiestneným pod celou šírkou čelného okna.
BMW hovorí, že sa pri návrhu „dôsledne zamerali na vodiča“ a podporuje je to napríklad odkazom na dotykovú obrazovku viac naklonenú k šoférovi, ktorá je navyše bližšie pri volante, respektíve jej pravá časť nie je príliš ďaleko, aby sa na ňu dalo pohodlne dosiahnuť.
Najdôležitejšie dáta má vodič priamo pred sebou, premietnuté na spomínaný čierny panel pod oknom, ktorý má ako jediný nemenný obsah. Ostatné obrazovky v strednej a pravej časti môže vodič meniť, presnejšie povedané nastaviť si zobrazenie požadovaných informácií.
Klasický head-up ostáva
Ak by ste mali pocit, že to je stále málo, BMW naďalej necháva v hre klasický head-up displej premietajúci údaje na sklo, pričom po novom mu Nemci dali prívlastok 3D. Zobrazí vám navigačný systém či správy o automatizovanej jazde.
Asi by sme mohli dodať, že automobilka pre modely vybavené rozhraním Panoramic iDrive vyvinula nový operačný systém (BMW Operating System X), ktorý je aktualizáciou doteraz používaného softwaru a podobne ako OS 9, aj tento je v základoch založený na Android Open Source Project (AOSP). Výrobca sľubuje viac možností pri aktualizáciách a vylepšenú spätnú kompatibilitu pre budúcich užívateľov.
Ešte raz by sme mali upozorniť na fakt, že z palubnej dosky prakticky kompletne zmizli fyzické tlačidlá. Nájdete ich len na páčkach pod volantom a samotnom novom multifunkčnom volante, ktorý sa tvári ako štvorramenný, ale v skutočnosti sú s vencom spojené len horné a spodné rameno, zatiaľ čo tie bočné sú v podstate len „plávajúce“ výstupky.
Ich úlohou je združovať to málo tlačidiel, ktoré tu ostali a zaujímavé sú svojim aktívnym podsvietením. Čo to presne znamená? Aby vám uľahčili ovládanie, tak sa napríklad pri prichádzajúcom telefónnom hovore rozsvieti príslušné zelené tlačidlo, aby ste ho našli periférne, bez odvrátenia zraku od cesty.
Nemci tvrdia, že aby sa vodič skutočne viac venoval dianiu na ceste a v okolí, má k dispozícii hlasové ovládanie, zatiaľ čo tlačidlá na volante poskytujú aktívnu haptickú spätnú väzbu a ich povrch je profilovaný, aby ich obsluha nahmatala a rozoznala čo najľahšie.
Týmto spôsobom majú byť ovládané stierače, smerovky, spätné zrkadlá, hlasitosť audiosystému, odmrazovanie okien i volič prevodovky, ale z dostupných fotografií je vidieť len niektoré zo spomínaných funkcií. Spomínaný volič či ovládač na zrkadlá nie je viditeľný zo žiadneho uhla.
BMW sa dušuje, že navrhovali nový interiér na základe zberu dát z 22 miliónov vozidiel a do štúdií a testov v laboratóriách bolo zapojených 3000 zákazníkov. Až praktické skúsenosti však ukážu, či to bolo šliapnutie vedľa alebo zásah do čierneho.
zdroj: BMW