Callaway Sledgehammer prekonal v roku 1988 hranicu 400 km/h
Koľko áut spôsobilých do cestnej premávky prekoná 400 km/h? Veľa ich nie je, ale jedným z nich je Callaway Sledgehammer, ktorý métu 400 km/h pokoril ešte v roku 1988.
Callaway a jeho tím mali skúsenosti so stavaním áut s veľkou maximálkou, projekt Top Gun, ktorý vychádzal z Chevrolet Corvette C4, dosiahol topspeed 231 mph (372 km/h). Stanovili si ale vyšší cieľ, postaviť auto, ktoré prekročí 250 mph (402 km/h) a pritom zostane použiteľné ako auto na každý deň. Teda bude na preteky a testovania jazdiť po vlastnej osi a nebudú potrebovať príves.
898 koní a 1046 Nm
Ako základ zobrali Callaway Corvette #88-051, ktoré nezostalo dlho v pôvodnom stave. Pôvodné auto, Corvette C4 poriadne upravili. Na prekonanie 400 km/h potrebovali poriadny výkon, išli teda cestou toho najlepšieho, čo do auta mohli dať, Bow Tie blok motora, ktorý obyčajne tvoril základ pretekárskych motorov, k nemu pridali kované ojnice, kované piesty Mahle, hlavy valcov Brodix a nie veľmi agresívny vačkový hriadeľ. Atmosférické plnenie nahradili dvoma turbami Turbonetics T04b s dvojicou medzichladičov. Turbá tlačili 1,5 baru a motor mal výkon 898 k a krútiaci moment 1046 Nm. Tieto čísla mali Sledgehammer priviesť k topspeedu 252 mph (405 km/h).
6,0 l V8 s dvoma turbami poskytne 898 k
Maximálny výkon: | 898 k pri 6200 ot. |
---|---|
Maximálny krútiaci moment: | 1046 Nm pri 5250 ot. |
Maximálna rýchlosť: | 410 km/h |
Zrýchlenie 0 - 96 km/h (0 - 60 mph): | 3,9 s |
Šprint 1/4 míle: | 10,6 s |
Twin-turbo 6,0 l V8 s výkonom 898 k, vylepšený aerobalík a takmer sériový interiér, aby sa dal Sledgehammer používať každý deň. To je recept Reevesa Callawaya na auto s topspeedom 410 km/h.
Výkon ale nie je všetko, aby dosiahli svoj cieľ, museli zlepšiť aj ostatné časti auta. Sledgehammer znížili o 25 mm, kvôli čomu museli premiestniť spodné ramená zavesenia. Štandardné tlmiče nahradili kúskami od Koni. Pretože neodpružená hmotnosť dokáže zabiť jazdné vlastnosť, siahli po tom najlepšom, čo mali k dispozícii a auto obuli do 17-palcových horčíkových diskov Dymag a špeciálnych pneumatík Goodyear. O aerobalík sa postaral Paul Deutschman a jeho spoločnosť Deutschman Design. Tvar karosérie pozmenili bodykitom, ktorý dodnes Callaway predáva ako Aerobody pre Corvette C4. Balík nielenže znížil odpor vzduchu, ale zlepšil aj prúdenie vzduchu cez chladiče a prívod vzduchu k saniu, navyše vyzerá veľmi dobre.
Interiér zostal takmer sériový
Interiér ponechali takmer sériový, aby urobili Sledgehammer bezpečnejší, pridali polorám obtiahnutý kožou, 5-bodové pásy pre vodiča i spolujazdca a hasiaci systém. Nezabudli ani na monitorovaciu jednotku a datalogger. Všetko ostatné zostalo sériové, takže nechýba klimatizácia, centrálne uzamykanie, elektrické okná, či Bose audio systém.
Callaway sa snažil pripraviť Sledgehammer čo najlepšie predtým ako išli testovať do Transportation Research Center (TRC) v Ohiu. Auto tam samozrejme išlo zo sídla Callaway v Old Lyme v Connecticute po svojich. Hoci ho pripravili najlepšie ako vedeli, nezaobišli sa bez porúch. Najprv pri rýchlosti 135 mph (217 km/h) začal vynechávať motor. Mechanici hľadali problém, až nakoniec zistili, že za to môže upchatý vstrekovač a nekvalitné palivo. Potom pri rýchlosti tesne pod 200 mph (322 km/h) začal unikať olej, čo rýchlo opravili. Ďalšie zakopnutie prišlo pri hranici 215 mph (346 km/h) a zdalo sa, že cieľ 250 mph (402 km/h) neprekonajú.
Inžinieri z TRC sa spýtali: „Ako rýchlo dokáže to auto ísť?“ Šéf inžinier Tim Good im odpovedal, že je navrhnuté tak, aby prekonalo 250 mph (402 km/h), čo vyvolalo úsmev na ich tvárach. Aerodynamiku prednej časti vylepšili ako inak americkou páskou a Sledgehammer poslali znova na trať. Nemuseli ísť naplano, aby dosiahli 248 mph (399 km/h). Osadenstvo TRC sa neveriacky spýtalo, či dokážu ísť ešte rýchlejšie. A potom to prišlo, Callaway Sledgehammer, za volantom ktorého sedel John Lingenfelter, išlo 26. októbra 1988 o 15:45 kolo rýchlosťou 254,76 mph (410 km/k), čím vytvorili rekord na uzavretej trati, ktorý nik neprekonal ďalších 25 rokov!
Zdroj: blog.hemmings.com, topspeed.com