Zabudnutá história: Callaway Sledgehammer - keď Corvette prekonala 400 km/h

Callaway Sledgehammer prekonal v roku 1988 hranicu 400 km/h

Koľko áut spôsobilých do cestnej premávky prekoná 400 km/h? Veľa ich nie je, ale jedným z nich je Callaway Sledgehammer, ktorý métu 400 km/h pokoril ešte v roku 1988.

Callaway a jeho tím mali skúsenosti so stavaním áut s veľkou maximálkou, projekt Top Gun, ktorý vychádzal z Chevrolet Corvette C4, dosiahol topspeed 231 mph (372 km/h). Stanovili si ale vyšší cieľ, postaviť auto, ktoré prekročí 250 mph (402 km/h) a pritom zostane použiteľné ako auto na každý deň. Teda bude na preteky a testovania jazdiť po vlastnej osi a nebudú potrebovať príves.

898 koní a 1046 Nm 

Ako základ zobrali Callaway Corvette #88-051, ktoré nezostalo dlho v pôvodnom stave. Pôvodné auto, Corvette C4 poriadne upravili. Na prekonanie 400 km/h potrebovali poriadny výkon, išli teda cestou toho najlepšieho, čo do auta mohli dať, Bow Tie blok motora, ktorý obyčajne tvoril základ pretekárskych motorov, k nemu pridali kované ojnice, kované piesty Mahle, hlavy valcov Brodix a nie veľmi agresívny vačkový hriadeľ. Atmosférické plnenie nahradili dvoma turbami Turbonetics T04b s dvojicou medzichladičov. Turbá tlačili 1,5 baru a motor mal výkon 898 k a krútiaci moment 1046 Nm. Tieto čísla mali Sledgehammer priviesť k topspeedu 252 mph (405 km/h).

Zabudnutá história: Callaway Sledgehammer - keď Corvette prekonala 400 km/h

6,0 l V8 s dvoma turbami poskytne 898 k 

Maximálny výkon: 898 k pri 6200 ot.
Maximálny krútiaci moment: 1046 Nm pri 5250 ot.
Maximálna rýchlosť: 410 km/h
Zrýchlenie 0 - 96 km/h (0 - 60 mph): 3,9 s
Šprint 1/4 míle: 10,6 s
Twin-turbo 6,0 l V8 s výkonom 898 k, vylepšený aerobalík a takmer sériový interiér, aby sa dal Sledgehammer používať každý deň. To je recept Reevesa Callawaya na auto s topspeedom 410 km/h.

Výkon ale nie je všetko, aby dosiahli svoj cieľ, museli zlepšiť aj ostatné časti auta. Sledgehammer znížili o 25 mm, kvôli čomu museli premiestniť spodné ramená zavesenia. Štandardné tlmiče nahradili kúskami od Koni. Pretože neodpružená hmotnosť dokáže zabiť jazdné vlastnosť, siahli po tom najlepšom, čo mali k dispozícii a auto obuli do 17-palcových horčíkových diskov Dymag a špeciálnych pneumatík Goodyear. O aerobalík sa postaral Paul Deutschman a jeho spoločnosť Deutschman Design. Tvar karosérie pozmenili bodykitom, ktorý dodnes Callaway predáva ako Aerobody pre Corvette C4. Balík nielenže znížil odpor vzduchu, ale zlepšil aj prúdenie vzduchu cez chladiče a prívod vzduchu k saniu, navyše vyzerá veľmi dobre.

Zabudnutá história: Callaway Sledgehammer - keď Corvette prekonala 400 km/h

Interiér zostal takmer sériový

Interiér ponechali takmer sériový, aby urobili Sledgehammer bezpečnejší, pridali polorám obtiahnutý kožou, 5-bodové pásy pre vodiča i spolujazdca a hasiaci systém. Nezabudli ani na monitorovaciu jednotku a datalogger. Všetko ostatné zostalo sériové, takže nechýba klimatizácia, centrálne uzamykanie, elektrické okná, či Bose audio systém.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Callaway sa snažil pripraviť Sledgehammer čo najlepšie predtým ako išli testovať do Transportation Research Center (TRC) v Ohiu. Auto tam samozrejme išlo zo sídla Callaway v Old Lyme v Connecticute po svojich. Hoci ho pripravili najlepšie ako vedeli, nezaobišli sa bez porúch. Najprv pri rýchlosti 135 mph (217 km/h) začal vynechávať motor. Mechanici hľadali problém, až nakoniec zistili, že za to môže upchatý vstrekovač a nekvalitné palivo. Potom pri rýchlosti tesne pod 200 mph (322 km/h) začal unikať olej, čo rýchlo opravili. Ďalšie zakopnutie prišlo pri hranici 215 mph (346 km/h) a zdalo sa, že cieľ 250 mph (402 km/h) neprekonajú.

Inžinieri z TRC sa spýtali: „Ako rýchlo dokáže to auto ísť?“ Šéf inžinier Tim Good im odpovedal, že je navrhnuté tak, aby prekonalo 250 mph (402 km/h), čo vyvolalo úsmev na ich tvárach. Aerodynamiku prednej časti vylepšili ako inak americkou páskou a Sledgehammer poslali znova na trať. Nemuseli ísť naplano, aby dosiahli 248 mph (399 km/h). Osadenstvo TRC sa neveriacky spýtalo, či dokážu ísť ešte rýchlejšie. A potom to prišlo, Callaway Sledgehammer, za volantom ktorého sedel John Lingenfelter, išlo 26. októbra 1988 o 15:45 kolo rýchlosťou 254,76 mph (410 km/k), čím vytvorili rekord na uzavretej trati, ktorý nik neprekonal ďalších 25 rokov!