Zabudnutá história: Eunos Cosmo - auto, ktoré predbehlo dobu

Koncept Mazda MX-03 načrtol podobu Eunosu Cosmo

Predávalo sa len na japonskom trhu

Mazda predstavila ešte v 1985 koncept luxusného kupé MX-03. O tri roky neskôr ukázali verejnosti na Tokijskej Motor Show Eunos Cosmo, ktorý ideovo vychádzal z MX-03, no bol v každom smere dokonalejší. Prišiel rok 1990 a nové prémiové kupé si mohli kúpiť prví zákazníci. Je veľká škoda, že Mazda obmedzila predaj len na japonský trh, pretože s tým, čo montovali do posledného Cosma, mohli osloviť ľudí po celom svete.

Eunos Cosmo sa do histórie zapísal hneď niekoľkými prvenstvami, napríklad prvé a jediné sériové auto s trojrotorovým Wanklom, prvýkrát použité sekvenčné prepĺňania, alebo GPS navigácia.

Dizajnovo patrí Eunos Cosmo medzi typické japonské kreácie začiatku 90-tych rokov. Štíhlymi líniami, dlhou kapotou, nízkym postojom a C-stĺpikom chceli odkázať na pôvodnú Mazdu Cosmo Sport. Emblém Eunos mal tvar rotora. Konkurentmi prémiového GT od Mazdy boli v tej dobe BMW radu 8, alebo Lexus SC (Toyota Soarer).

Zabudnutá história: Eunos Cosmo - auto, ktoré predbehlo dobu

Eunos Cosmo konkuroval BMW radu 8, Lexusu SC, alebo Mercedesu 500 SL

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

K dispozícii bolo aj s trojrotorovým motorom

Mazda chcela byť odlišná a Cosmo také aj bolo. Začínalo to pod kapotou, pre Mazdu typickými rotačnými motormi. Do auta montovali dvojrotorový 1,3 l 13B RE a omnoho zaujímavejší 20B REW. 20B je dodnes jediným trojrotorovým Wanklom, ktorý si našiel cestu do produkčného auta. A čim je zaujímavý? Už len tým, že má tri rotory, každý s objemom 654 cm3, čo je spolu 1962 cm3, teda 2 l. Motor prifúkli dvomi turbami. Nie je to však klasické twin-turbo ako poznáme napríklad z V6, kde každé tlačí do jednej banky. Mazda už v roku 1990 použila ako prvá automobilka na svete v sériovom aute sekvenčné prepĺňanie, teda malé a veľké turbo, vec, ktorú mnohé automobilky nemajú zvládnutú ešte dnes, po vyše 25 rokoch! Malé turbo fúkalo pri nízkych otáčkach a veľké sa pripojilo neskôr. 20B REW ponúkol 300 k (hoci automobilka uvádzala 280 k) a 402 Nm. Vďaka sekvenčnému prepĺňaniu ponúkol motor 380 Nm už od 1800 ot.

Zabudnutá história: Eunos Cosmo - auto, ktoré predbehlo dobu

Eunos Cosmo bolo prvé auto so sekvenčným prepĺňaním

2,0 litrový motor 20B REW, využíval malé a veľké turbo. Ponúkal 300 k a 402 Nm, pričom 380 Nm bolo k dispozícii už od 1800 ot.

Všetky motory kombinovali len so 4-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá poháňala zadné kolesá, to však nič nemení na športovom charaktere auta. Klapky vo výfuku navyše dotvárali zvuk. Eunos Cosmo s motorom 20B REW šprintoval na 100 km/h za 6,2 s a mal obmedzený topspeed na japonských 180 km/h, bez obmedzovača zvládol 255 km/h. Auto zastavovali brzdy s vetranými kotúčmi na oboch nápravách a ABS.

Zabudnutá história: Eunos Cosmo - auto, ktoré predbehlo dobu

Rotor sa dostal aj do emblému Eunosu

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Interiér 2+2 miestneho Cosma je kapitolou samou o sebe, pri ňom vyzerá aj luxusné BMW radu 8 ako auto z doby kamennej. Infotainment s dotykovým displejom, GPS navigácia, či multifunkčný volant dnes nikoho neprekvapí, ale v roku 1990 to nemali ani najluxusnejšie autá, niečo také patrilo skôr do ríše sci-fi ako do sériového auta.

Interiér Eunosu Cosmo pripomínal skôr vesmírnu loď ako auto. Vďaka Car Communication Systému ponúkal ako prvý na svete GPS navigáciu a veci, ktoré sú dnes súčasťou moderných infotainmentov, všetko ovládané dotykovým displejom.

Ale Eunos Cosmo bol iný, výnimočný. Pohodlné sedadlá skôr pripomínali luxusné kreslá a tie zadné integrovali priamo do interiéru. Celý dizajn pripomína viac vesmírnu loď ako auto. Po obvode ho obopína prstenec v prednej časti lemovaný talianskym drevom. Prístroje podsvietili elektroluminiscenčným svetlom. V naj vyššej výbave, Type-E dostal zákazník multifunkčný volant s ovládaním klimatizácie, rádia a tempomatu.

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 3 obrázkov

Tomu, čo dnes voláme infotainment, vtedy v Mazde hovorili Car Communication System, alebo CCS. Ako prví na svete použili GPS navigáciu. Okrem toho CCS integroval audio systém, klimatizáciu, či telefón. Nečakajte však milión tlačidiel, ako tomu bolo začiatkom 90-tych rokov zvykom. Pomocou jedného CRT dotykového displeja ste ovládali všetko, nastavili ste si cieľ navigácie, vybrali obľúbenú rádio stanicu, alebo zvolili prehrávanie niektorého CD v meniči na 12 diskov, nastavili teplotu automatickej klimatizácie, zavolali známemu, alebo pozerali televíziu. To všetko pred vyše 25 rokmi!

Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria
Galéria

Galéria: 6 obrázkov

Eunos Cosmo je dodnes raritou a ukázal smer, ktorým sa vyvíjali luxusné autá. Vyrobili ich len 8875, z čoho 40 % malo motor 20B REW. Prémia niečo stojí a ani Cosmo nebolo pre každého, v najvyššej výbave Type-E za neho v tom čase pýtali 5,3 milióna jenov, čo bolo 43 650 dolárov. Ak by sme to prepočítali na dnešné peniaze, tak by sme za Eunos Cosmo zaplatili vyše 74 000 dolárov.

Eunos Cosmo

Typ karosérie: 2 dverové kupé
Vonkajšie rozmery: d =4815 mm, š = 1795 mm, v = 1305 mm
Druh pohonu: Zadný
Zdvihový objem (ccm): 1962 ccm, 3 x 654 ccm
Počet rotorov: 3 s sekvenčným prepĺňaním dvoma turbami
Maximálny výkon: 300 k pri 6500 ot.
Maximálny krútiaci moment: 402 Nm pri 3000 ot.
Maximálna rýchlosť: Obmedzená na 180 km/h, inak 255 km/h
Zrýchlenie 0 - 100 km/h: 6,2 s
Spotreba mesto/mimo/mix: 23,8 / 13,3 / 19,9 l/100 km
Prevodovka: 4-stupňová automatická
Pohotovostná hmotnosť: 1610 kg
Brzdy: vetrané kotúče, ABS
Podvozok: Vpredu dvojitý lichobežník, vzadu viacprvkové zavesenie
Rozmery kolies: 16x7J 225/50 R16 alebo 15x6J 215/60 R15
Rozchod (p/z), rázvor: 1520 mm / 1510 mm, 2750 mm
Objem nádrže: 85 l

Foto: motortrend.com, Mazda