V prvom rade musíme povedať v americký šampionát CART v 80-tych rokoch a preteky Indy 500 neboli žiadne orezávatka na papier, ale jedny z najrýchlejších áut na svete. Počas rokov sa zrýchľovali a to priťahovalo špičkových pilotov z celého sveta. Ani automobilky nechceli ostať bokom a o CART začali uvažovať aj európske značky ako Porsche, Alfa Romeo alebo Lotus. Všetko išlo veľmi dobre a šampionát rýchlo napredoval.
Keď FISA zakázala turbo a na scénu mali prísť atmosférické V8, to sa nepáčilo Enzovi Ferrarimu, chcel V12.
Oproti tomu to išlo v Európe dole vodou. FISA, ktorá mala vtedy na starosti pravidlá F1, sa snažila autá spomaliť. Bolo to v šialenej dobe, keď 1000 k motor bol v kvalifikácii nekonkurencieschopný a slabý. Rozhodli, že od roku 1989 zakážu turbo a tímy budú musieť používať 3,5 litrové atmosférické motory. Maximálny počet valcov stanovili na osem.
Ferrari sa obzeralo aj po možnostiach mimo F1, Project 637 bol výsledkom
Enzo Ferrari nebol touto správou nadšený, hoci sa atmosférickým motorom nebránil. Chcel však, aby jeho autá poháňali vidlicové 12-valce, ktoré k Ferrari neodmysliteľne patria. Il Commendatore nemal vtedy s Formulou 1 najlepšie vzťahy. Autá boli nekonkurencieschopné a veľmi často sa dostával do sporov s FISA. Amerika sa stala najväčším trhom pre Ferrari, no za veľkou mlákou pretekali dva, či trikrát. A čo viac, Enzo chcel vždy vyhrať veľké americké preteky. Pamätal si, ako Alberto Ascari jazdil na Ferrari Special v Indianapolis začiatkom 50-tych rokov.
V roku 1952 pretekal Albero Ascari s Ferrari Special v Indy 500
Tím sa v F1 trápil, často bojoval s komisármi a pravidlami, navyše v Amerike nemali takú reklamu, ako by potrebovali. Niet divu, že v roku 1985 poslalo Ferrari riaditeľa pre motoršport, Marca Piccininiho, aby si pohovoril s tímami jazdiacimi v CART. Dostal za úlohu vybudovať personálnu základňu Ferrari CART tímu a postaviť auto, s ktorým by mohli pretekať. Enzo chcel už vtedy získať mladého nádejného Adriana Neweyho, ktorý bol na najlepšej ceste stať sa jedným z najlepších dizajnérov v motoršporte. Adrian by mal navrhnúť nové Ferrari pre seriál CART.
Ferrari chcelo vlastný CART tím, auto i motor by konštruovali sami. Chceli zlákať aj Adriana Neweyho.
Newey síce odmietol, ale Ferrari monopost aj tak postavilo. Vyzeral veľmi dobre, jednoduchý a bez zbytočností. Ale vráťme sa na začiatok. Tím pozval Jima Truemana zakladateľa tímu TrueSports a pretekára Bobbyho Rahala do Fiorana, aby u nich testovali March 85C. Rahala ohromila priateľskosť a rešpekt, ktorej sa mu dostávalo vo Ferrari. Auto si vyskúšal aj pilot Ferrari, Michele Alboreto. Bol to jasný znak, že to myslia vážne.
Michele Alboreto testoval March 85C vo Fiorane
Ale maranellský tím chcel vlastné auto i motor. Najprv siahli po tom čo už mali, do auta namontovali 2,6 litrový turbo V8, ktorý postavili tím Lancie v skupine C. Koncom roka dostalo monopost seriálu CART zelenú, volali ho Project 637. Nebolo to jednoduché ani lacné a hlavne všetko bolo tajné. Postavili špičkový stroj, jednoduchý a krásny. Turbo V8 s objemom 2,65 l produkoval 690 k pri 12 000 ot. Zaujímavá bola koncepcia motora. Inžinieri umiestnili sanie dole po stranách, výfukové potrubie dali na motor, do stredu V-čka a turbo namontovali za motor, nad prevodovku. Prepĺňanie pritom fungovalo bez medzichladiča!
Motor: | Ferrari 034 (CART) |
---|---|
Rok výroby: | 1986 |
Objem: | 2648,8 ccm |
Vŕtanie x zdvih: | 86 x 57 |
Kompresný pomer: | 11,5 : 1 |
Počet valcov: | 8 do V s uhlom rozovretia 90° |
Palivo: | Metanol |
Výkon: | 690 k pri 12 000 ot. |
Turbo: | 1 bez medzichladiča |
Maximálny tlak: | 1,6 bar |
Project 637 bol autom, ktoré malo pre Ferrari vyhrať Indy 500, čo sa ale nikdy nestalo.
Netrvalo dlho a chýry o tajných plánoch Ferrari sa začali šíriť ako mor. Samotný tím pripustil, že obzerajú aj po možnostiach mimo F1, nevylúčili ani pretekanie v CART. Nebolo však jasné, ako ďaleko už zašli. Hovorilo sa všeličo a nikto okrem zainteresovaných netušil, čo môžu od Ferrari čakať.
Ferrari postavilo pre CART vlastné auto i motor
Ak ostanú V12, ostane aj Ferrari
Legenda hovorí, že v druhej polovici roka 1986 prišli predstavitelia FIA a F1 za Enzom Ferrarim do Maranella, aby sa porozprávali o budúcnosti Formuly 1 a presvedčili ho, aby tam zostal. Hovorí sa, že Il Commendatore im povedal, že je ochotný zostať, ale ak zakážu V12, negarantuje, že sa nepozrie aj na iné možnosti. Len čo Enzo dohovoril, vo vedľajšej miestnosti naštartoval motor. Bolo ľahké identifikovať prepĺňaný V8 s objemom asi 3 litre. Delegáti si zrazu uvedomili, že Ferrari je v pokročilom štádiu Indy projektu. Hneď vtedy uzavreli dohodu, ktorá povolila používanie V12 v F1 pod podmienkou, že Ferrari nebude pokračovať v príprave Indy auta. Ako výsledok Project 637 okamžite zastavili.
Monopost naštartovali uprostred stretnutia s delegátmi FIA a F1
Naštartovaný V8 turbo projektu 637 počas stretnutia Enza Ferrariho a predstaviteľov FIA a F1 ich donútil, aby povolili motory V12.
Naštartovať motor uprostred stretnutia? To bol typický Enzo. Postavili monopost pre seriál CART, len aby prinútili FIA k povoleniu V12? Stálo to veľa úsilia a peňazí, navrhnúť a zostrojiť nové auto s novým motorom. Ak by chceli vydierať FIA, dokázali by svoje dosiahnuť aj lacnejšie. Ferrari ale v 80-tych rokoch nebolo tak finančne silné ako dnes a budúcnosť nevyzerala veľmi ružovo.
Project 637 nikdy nepretekal, Ferrari uprednostnilo F1
Existuje aj iné verzia, prečo Project 637 nikdy nepretekal. Ferrari jednoducho nemalo dosť peňazí, aby dokázalo prevádzkovať dva špičkové tímy. Ledva utiahli tím vo Formule 1. Pretekať súčasne v F1 i CART bolo nad ich možnosti. Urobili všetko, čo by mal spraviť tím, ktorý to myslí s víťazstvom v Indy 500 vážne. Ale politicky, finančne a koncepčne boli nútení vybrať si a zvolili si zotrvanie v F1. Dnes môžeme len špekulovať, čo by bolo, keby...
Zdroj: blackflag.jalopnik.com, forix.com