Koncept HR-X prvá vodíkom poháňaná Mazda
Mazda začala s vývojom vodíkových áut už začiatkom 90-tych rokov minulého storočia. V roku 1993 prišli s Mazdou MX-5, ktorá jazdila na vodík.
Inžinieri Mazdy videli vo vodíku palivo budúcnosti a pustili sa do bádania, ktoré čoskoro prinieslo prvé výsledky. Zistili, že piestové motory nie sú príliš vhodné na spaľovanie vodíka, ten je počas chodu piestu veľmi nestabilný a je ťažké motor prinútiť pracovať správne. Takže piestový motor, ktorý by spaľoval vodík, zavrhli. Pozreli sa aj na druhú alternatívu, automobilka už roky vyrábala autá s Wanklom. Inžinieri sa pustili do práce, prišli na to, že rotačný motor dokáže s vodíkom dobre spolupracovať. Jednou z výhod bolo permanentné oddelenie sacej, spaľovacej a výfukovej časti komory. Výsledok predstavili v roku 1991 v podobe konceptu Mazda HR-X.
Táto Mazda MX-5 jazdila na vodík
Práca na vodíkovom aute ale neskončila, pokračovali ďalej. V roku 1993 ukázali koncept HR-X2, no prišli aj so svojím prvým použiteľným autom, ktoré spaľovalo vodík, špeciálnou Mazdou MX-5. Ako základ zobrali prvú generáciu NA. A výsledok? Roadster, ktorý nerozlíšite od obyčajnej Mazdy MX-5, no inžinieri do nej napasovali úplne inú techniku. Radový 1,6 l štvorvalec vymenili za upravený 1,3 l rotačný motor 13B z Mazdy RX-7 a do kufra napratali nádrž na vodík.
Wankel si s vodíkom rozumel
Vodíková Mazda MX-5 nepoužívala ako nádrž tlakovú nádobu, ale metal hydridový prášok v joklových profiloch.
Wankel poskytoval 118 k a 164 Nm, čo boli porovnateľné čísla so štandardnou MX-5. Lenže zádrhel bol inde. Inžinieri sa museli popasovať s nádržou na vodík. Palivo však neuložili do tlakových nádob, ako by sa dalo čakať, to považovali za nebezpečné. Zvolili iný prístup v podobe metal hydridovej nádrže. Zobrali joklový profil, ktorý naplnili práškom z metalickej zliatiny, ten na seba viazal vodík. Ak profil ochladili, prášok držal na seba naviazaný vodík, ak ho zohriali, vodík uvoľnil a mohli ho spáliť v motore. Na reguláciu teploty použili rúrky v joklovom profile, do ktorých podľa potreby pumpovali teplú alebo studenú vodu.
Nádrž zabrala celý kufor
Inžinieri zvolili toto riešenie hlavne kvôli bezpečnosti, ak by sa pri nehode profil poškodil, do ovzdušia by uniklo len malé percento vodíka a nehrozil by výbuch. Joklové profily naskladali vedľa seba a vytvorili tak nádrž. Zabrala však celý kufor a navyše bola aj veľmi ťažká. Vodíková MX-5 vďaka metal hydridovej nádrži pribrala 227 kg! Mazda hovorila, že roadster prejde na plnú nádrž asi polovicu oproti klasickej MX-5. Ďalší problém mali s tankovaním, kým benzínovému autu to trvá veľmi krátko, vodíková MX-5 potrebovala asi 10 minút, kým natankovala palivo potrebné na 96 km.
Tankovanie trvalo dlho
Hmotnosť vyše 1200 kg cítil vodič hneď. Nebolo to také, ako by ste čakali od Wanklom poháňanej MX-5ky. Kilá navyše neprospeli ani dynamike, ani jazdným vlastnostiam. Redaktor časopisu Popolar Mechanics Jim Dunne mal možnosť vodíkovú MX-5 vyskúšať. Potvrdil, že roadster má ďaleko k benzínovej alternatíve a za všetko môže vysoká hmotnosť. Zrýchlenie bolo horšie a jazdné vlastnosti prirovnal k stredne veľkému sedanu. Automobilka však neplánovala so sériovou výrobou, 11 vodíkových MX-5 postavili len na testovanie technológie.
Vodíková Mazda RX-8 a Premacy
Mazda sa však vodíkového Wankla nevzdala, na technológii pracovali ďalej, do roku 2020 chceli uviesť na trh sériové auto. Podarilo sa, v 2006 prišli s Mazdou RX-8 Hydrogen RE, ktorá dokázala jazdiť aj na benzín aj na vodík. Športiak poháňala vodíková verzia motora 13B MSP Renesis. Ak spaľoval benzín, ponúkol 210 k, 222 Nm a dojazd 549 km, ak vodík, tak 109 k, 140 Nm a dojazd 100 km. V roku 2007 predstavili Mazdu Premacy Hydrogen RE Hybrid, kde využili pohonnú jednotku z vodíkovej RX-8, ktorú doplnili hybridnou technológiou. Mazda predávala vodíkovú RX-8 i Premacy len v Japonsku a Nórsku.
Zdroj: jalopnik.com, Popular Science, Popular Mechanics