Škodovácky Wankel bol kompaktný a ľahký
Správy o fungujúcej novinke sa dostali aj k ostatným automobilkám. Rotačný motor sľuboval hladný chod, takmer bez vibrácií, nízku hlučnosť a jednoduchú konštrukciu. Svetové automobilky si nenechali ujsť príležitosť a podpísali licenčnú dohodu s NSU, boli medzi nimi Alfa Romeo, American Motors, Citroën, Ford, General Motors, Mazda, Mercedes, Nissan, Porsche, Rolls-Royce, Suzuki a Toyota. V roku 1960 inžinieri NSU namontovali rotačný motor do NSU Prinz III a začali pracovať na prvom sériovom aute poháňaným Wanklom, NSU Spider.
Začiatkom 60-tych rokov bol Wankel zaujímavou alternatívou, experimentovalo s ním niekoľko automobiliek, nechýbala medzi nimi ani Škoda.
Nový druh motora získal pozornosť aj vtedajšieho východného bloku. Bola to pre nich nepreskúmaná oblasť a začali experimentovať. S Wanklom sa okrem ruského AvtoVAZ hral aj východonemecký Trabant a československá Škoda. Inžinieri Ústavu pre výskum motorových vozidiel v Prahe dostali za úlohu postaviť funkčný prototyp rotačného motora. To sa im aj podarilo a začiatkom 60-tych rokov prišli s jednokomorovým motorom K1.
Porovnanie piestového a rotačného motora v Škode 1000 MB
Škodovácky atmosférický Wankel mal objem 0,4 litra, produkoval 29 kW (40 k) a bol chladený vodou. Mal porovnateľné parametre ako motor, ktorý montovali do Škody 1000 MB na začiatku produkcie (1,0 l, 30,9 kW), ale bol výrazne ľahší. Niet divu, že experimentálny motor si v niekoľkých kusoch našiel cestu do novej tisícky. Wanklovú MB-čku používali len na vývojové účely.
Škoda 1000 MB a Wanklom mala kufor aj vzadu
Škodovácky Wankel s objemom len 0,4 l bol porovnateľný s litrovým štvorvalcom, ktorý montovali do produkčného modelu. No vďaka nízkej hmotnosti bol ale rýchlejší, v Škode 1000 MB dosiahol topspeed 125 km/h.
Zástavbou rotačného motora do auta získali niekoľko výhod. Vzhľadom na kompaktné rozmery mohli vzadu nad motorom vytvoriť ďalší úložný priestor. Áno, tisícka s Wanklom mala dva kufre. Navyše výrazne znížili hmotnosť celého auta. Kým štandardná Škoda 1000 MB vážila 755 kg, experimentálny variant s Wanklom len 710 kg. To sa odzrkadlilo na topspeede, kde rotačným motorom poháňané auto dosiahlo o 5 km/h viac ako štandardný model (Škoda 1000 MB 120 km/h, Wankel 125 km/h), hoci malo auto takmer o 2 kW menej.
Koncom 60-tych rokov experiment zastavili a po autách sa zľahla zem. S najväčšou pravdepodobnosťou ich zošrotovali. Jediné, čo sa zachovalo, je niekoľko dobových fotografií z roku 1968.
Škoda MB Wankel
Vonkajšie rozmery: | d = 4170 mm, š = 1620 mm. v = 1390 mm |
---|---|
Druh pohonu: | Zadný s motorom za zadnou nápravou |
Objem: | 414 ccm |
Počet komôr: | 1 s atmosférickým plnením a karburátorom |
Maximálny výkon: | 29 kW / 40 k pri 6000 ot. |
Maximálna rýchlosť: | 125 km/h |
Prevodovka: | Manuálna štvorstupňová |
Pohotovostná hmotnosť: | 710 kg |
Brzdy: | Bubnové na oboch nápravách |
Rozchod (p/z), rázvor: | 1280 mm / 1250 mm, 2400 mm |
Zdroj: auta5p.eu, wikipedia.org