V rozpálenom aute zomrie každoročne v priemere 37 zabudnutých detí. Táto smutná štatistika sa už, bohužiaľ, týka aj Slovenska.
Množstvo spoločností, odborníkov, ale i študentov sa snažilo vynájsť spoľahlivé riešenie, ktoré by podobným tragédiám predchádzalo. Zrejme prvým pokusom bol nápad General Motors z roku 2001. Špeciálny radar mal odhaliť dýchajúcu osobu v zamknutom aute a v prípade núdze auto alarmom upozornilo okolie. Vynález však nikdy nebol dostatočne spoľahlivý, neprešiel normami a v autách by ste ho hľadali márne. Malá kamera v autách značky Ford má nielen rozoznať tvár vodiča, ale tiež dá prepojenému smartfónu možnosť nazrieť do interiéru, nech ste kdekoľvek.
Nissan nie je prvý. Jeho riešenie môže vyhovovať väčšine
Svoje nápady už realizujú aj výrobcovia detských sedačiek. Obsahujú množstvo snímačov tlaku, teploty, či zapnutých bezpečnostných pásov. Tieto údaje sú zobrazené na displeji smartfónu a mobil majiteľa upozorní, ak sa od sedačky vzdiali. Na báze GPS funguje väčšie množstvo bezpečnostných prvkov, všetky majú zhruba rovnaký princíp. Ďalším nápadom bola detekcia oxidu uhličitého a tiež pohybové senzory. Tie by okrem zabudnutého dieťaťa upozornili aj na zabudnutého domáceho miláčika a tiež dieťa, ktoré sa v aute vymkne. Na tento vynález nadviazal nápad so spustením klimatizácie v momente, ak systém vyhodnotí pohyb v zamknutom aute. Všetky spomínané vynálezy majú jeden spoločný menovateľ – elektronika. Väčšina z nich nefungovala dostatočne spoľahlivo na to, aby sa ujali. Osobne nepoznám nikoho, kto by čokoľvek z vyššie spomínaného využíval.
Nissan síce neprichádza s ničím prevratným, ale ich variant tohto bezpečnostného prvku môže vyhovovať zákazníkom o čosi viac. Pravdupovediac sa v Nissane inšpirovali pôvodným nápadom GM, kedy auto samo upozorní okolie na hroziace nebezpečenstvo zabudnutého dieťaťa na zadnom sedadle. Vždy, keď otvoríte zadné dvere, aktivuje sa systém, ktorý po zastavení auta upozorní vodiča na displeji medzi budíkmi na nutnosť kontroly zadných sedadiel. Ak vodič upozornenie ignoruje a vozidlo opustí, to následne zatrúbi.
„Zatrúbením sa vaša pozornosť obráti naspäť ku autu a donúti vás skontrolovať zadné sedadlá,“ Elsa Foley, Nissan
Vodič bude nútený kontrolovať zadné sedadlá dvakrát. Prvýkrát po upozornení na displeji a druhý po zvukovej signalizácii. Pre niekoho to môže byť vyslovene otravné (pokiaľ si každé ráno odložíte cestou do práce na zadné sedadlo notebook), Nissan však pevne verí, že medzi modernými prvkami aktívnej bezpečnosti bude táto novinka v jeho autách znesiteľnejšou, pretože bude chrániť životy našich najmenších.
„Bezpečnostné systémy nás obťažujú tým, že nás upozorňujú na chyby v našom vlastnom správaní. Potom sa ich snažíme deaktivovať.“
Automobilka nechce brať zákazníkom slobodu v používaní tohto systému. Napriek tomu, že ho odporúča mať stále aktívny, umožňuje jeho deaktiváciu v nastaveniach. Ako som spomínal v úvode, najefektívnejšie riešenie môže byť často to „najprimitívnejšie“. Spomínate na jednoduchý vynález žiaka základnej školy Andrewa Pelhama? Jednoduchý pás upevníte na vnútornú kľučku dverí vodiča a jeho sedadlo (teoreticky aj detskú sedačku vzadu). Pás vás vždy donúti obzrieť sa a skontrolovať prakticky celé auto počas vystupovania. Zároveň tento bezpečnostný prvok môžete aktivovať z vlastnej iniciatívy kedykoľvek, ak v aute veziete dieťa, či staršieho človeka.
Na hypertermiu - prehriatie, sú najnáchylnejšie malé deti a starší ľudia. Ich termoregulácia nefunguje tak, ako v najlepších rokoch.