Slovenské verejné financie nie sú v dobrom stave, zhodujú sa ekonómovia a odborníci. Otázkou je, ako z toho von a čo urobiť, aby sa podarilo zadlžovanie aspoň zastaviť, no s pokiaľ možno čo najmenším negatívnym vplyvom na ľudí. Táto úloha podľa všetkého počká na novú vládu, ktorá vzíde z parlametných volieb uskutočnených minulú sobotu. Úradnícka vláda premiéra Ódora jej nechá aspoň zoznam možných opatrení. Ich súčasťou je aj nepopulárne zvyšovanie DPH či iných daní, no zaujmú taktiež opatrenia s vplyvom na sektor dopravy a mobilitu.
V zozname sa nachádza návrh pozrieť sa na emisie CO2 a prísnejšie zdaniť autá s menej ekologickou prevádzoku a vyššou hmotnosťou. To by platilo pre takzvaný registračný poplatok aj daň z motorových vozidiel. Mimochodom, zatiaľ čo práve daň z motorových vozidiel dnes platia podnikatelia, po novom by sa v zmysle vládneho návrhu rozšírila táto daň aj na fyzické osoby. Mnohým slovenským domácnostiam s aspoň jedným autom by tak pribudol nový výdavok.
Novinky pre vlakových cestujúcich
Čo sa týka vlakovej dopravy, navrhovaná konsolidačná stratégia spomína zdraženie cestovného a lístkov vo vlakoch ZSSK o 15 percent. Zároveň by sa potenciálne zrušili vlaky zadarmo, ktoré dnes majú k dispozícii vybrané cieľové skupiny, konkrétne študenti a dôchodcovia. Štátu by to prinieslo úsporu desiatky miliónov eur.
Zo strany úradníckej vlády ide len o prvotné návrhy a nie je jasné, v akej podobe (ak vôbec) prejdú. Mnohé by sa dali podľa potreby aj upraviť – napríklad vlaky zadarmo by sa namiesto zrušenia mohli aj pretransformovať do podoby adresnejšieho opatrenia dostupného pre vybraného skupiny obyvateľov ohrozených chudobou.
Zdroj: DenníkN.sk / foto: cz.depositphotos.com