Je to celkom odvážne tvrdenie. Tým skôr, že len dva a pol metrové mestské auto asi ťažko poskytne plochu niekoľko metrov štvorcových pre fotovoltiku. Napriek tomu ale Toyota tvrdí, že koncept FT-Me je „vybavený špičkovou technológiou strešných solárnych panelov, ktoré môžu nabíjať hlavnú batériu a predĺžiť v mestskom prostredí dojazd o 20 až 30 kilometrov denne“.
A k tomu dodáva, že táto schopnosť „pokryje predpokladanú dennú potrebu, a v závislosti na počasí tak pre mnohých užívateľov odpadne nutnosť pripájať auto do elektrickej siete“!
Spochybniť sa dá všetko
Samozrejme môžeme sa hádať do nekonečna, kto koľko denne najazdí kilometrov do práce a z práce, a že práve pre vás by bola podobná hračka k ničomu. Podobne môžeme polemizovať nad tým, aký je na Slovensku či na iných miestach počet slnečných dní za rok, pripadne koľko bude solárna strecha stáť, teda či sa vôbec zaplatia náklady na ňu.
Tých možností, ako poukázať na „nezmyselnosť“ podobných projektov je veľa, skúsme sa na to ale pozrieť pod iným uhlom.
Do mesta skrátka ideál
Ak niekde dáva elektrická mobilita skoro 100-percentný zmysel, je to mesto. Vďaka menšiemu hluku, skoro nulovým emisiám, vysokému podielu rekuperácie a tým pádom špičkovej prevádzkovej efektivite.
To isté platí aj pre mini autíčka podobného typu, a nielen preto, že na ceste zaberáte menej miesta (len asi polovicu obvyklej dĺžky a pri kolmom státí podľa Toyoty len tretinu). Podstatné je, že sa vám ľahšie manévruje i parkuje. A ak máte navyše profitovať zo slnečných dní, ktorých má byť podľa vedcov stále viac, nie je toto nakoniec výhra?
Lepšie ako MHD
Nezabúdajte, že je mnoho takých, ktorí keby mohli, tak vás najradšej donútia vystúpiť z osobného auta a nechali by vás ísť peši, v lepšom prípade potom na bicykli alebo mestskou hromadnou dopravou. Možno sú vaše priority iné, ale toto riešenie bude pre väčšinu motoristov stále vhodnejšie riešenie ako autobus či sa presúvať po svojich.
A ak časť tejto prepravy „zaplatí“ slnko, sme presvedčení, že nájdete hromadu motoristov, ktorí by za takúto možnosť zodvihli ruku.
Od 14 rokov, aj pre invalidov
Výhodou Toyoty FT-Me je navyše fakt, že je navrhnutá ako „štvorkolesový skúter“, inak povedané, za jeho volant môžu v niektorých štátoch naskočiť aj 14-roční.
Bez ohľadu na vek ale asi oceníte bezkľúčové odomykanie, bezproblémovú konektivitu s mobilom užívateľa a sympatický a zaujímavý je i jeden konštrukčný detail. FT-Me môžete ovládať výlučne volantom, a tým nemyslíme len smer jazdy, ale aj akceleráciu a brzdenie. Vďaka riadeniu ručnými povelmi by bolo vozidlo podobného typu okamžite použiteľné aj pre vozíčkarov. Bez akýchkoľvek dodatočných úprav.
Toyota hovorí, že vozidlo je maximálne recyklovateľné a tiež vyrobené z recyklovateľných materiálov, takže konštruktéri znížili jeho uhlíkovú stopu v porovnaní s dnešnými mestskými autami až o 90 percent. Pohon má byť taký efektívny, že podľa tvorcov spotrebuje na kilometer trikrát menej energie ako bežný elektromobil s konvenčne veľkou baterkou.
Možno sa mýlime, ale myslíme si, že jeden ani nemusí byť ekológ až zelený fanatik či socialista, aby mu podobný koncentrát zaujímavých nápadov pripadal sympatický.
zdroj: Toyota