Čínska asociácia osobných automobilov (CPCA) pred pár dňami zverejnila najnovšie výsledky importu osobných automobilov za prvý kvartál 2025 a pre výrobcov zo zahraničia to nie sú dobré čísla. Celkovo Peking vpustil do krajiny za prvé tri mesiace približne 95 tisíc áut, čo predstavuje medziročný pokles o 39 percent!
Ešte v roku 2017 pritom Čína doviezla 1,24 milióna vozidiel, v roku 2023 približne 800 tisíc áut a vlani 700 tisíc kusov.
Elektromobily sa blížia k nule
V tejto chvíli ako tak držia svoje pozície len luxusné značky, zatiaľ čo čísla bežných modelov z Európy, Japonska, USA či Kórey dramaticky padajú. Ak ale hovoríme o drahých modeloch, zabudnite na elektromobily. Čínsky motoristi sa o zahraničné batériové autá prakticky prestali zaujímať, čo extrémne pocítili predovšetkým nemecké automobilky, konkréte Porsche, Audi, VW, BMW i Mercedes.
Aby sme ale boli konkrétni. Dovoz elektromobilov a plug-in hybridov do Číny sa medziročne prepadol o neuveriteľných 82, respektíve 77 percent a v absolútnych číslach ide o 1345 a 1078 kusov. To skoro nestojí za reč.
Slováci prekvapivo získali
Kto na tom získa? Samozrejme domáce čínske automobilky, ktoré týmto úspešne eliminovali zahraničné koncerny potom, ako od nich získali v spoločných podnikoch potrebné know-how. A prekvapivo tiež Slovensko!
Medziročne je naša krajina absolútne najlepším skokanom v náraste vývozu áut do Číny v priebehu januára až marca 2025. Tamojšia asociácia CPCA konkrétne modely nešpecifikuje, ale v porovnaní s prvým kvartálom minulého roka sme do Číny vyexpedovali o takmer 2000 vozidiel viac.
USA zrejme pôjdu v exporte ku dnu
Celkovo Slovensku aktuálne patrí tretia priečka. Na prvom mieste je Japonsko, ktoré Pekingu dodalo (za prvé tri mesiace 2025) 30 517 áut, druhé Nemecko ich vyviezlo 23 695 a tretie Slovensko s počtom 17 733 automobilov.
Štvrté Spojené štáty s 8871 autami nepochybne začnú padať, pretože Čína zaviedla na autá z USA 25-percentné clo a navyše obchodná vojna s administratívou Donalda Trumpa stále trvá. Len pre zaujímavosť, piata je Veľká Británia, šieste Mexiko, siedme Švédsko, ôsme Rakúsko, deviata Južná Kórea a desiatu priečku rebríčka najväčších exportérov áut do Číny drží Taliansko.
zdroj: Carnewschina, foto: Wikipedia