Emisné limity pre autá: Kedy budú platiť?
Snahy európskych ľudovcov vyplývajú z návrhu dokumentu, ktorý táto politická frakcia v Európskom parlamente pripravila. Je jasné, že chcú ísť do konfrontácie s predsedníčkou Európskej komisie Ursulou von der Leyenovou. Tá nedávno v prejave potvrdila svoju podporu tomuto zákazu.
Podľa návrhu, ktorého obsah citoval nemecký Spiegel, chce EVP v prvých sto dňoch po nástupe novej Európskej komisie zrušiť súčasnú legislatívu. Dokument navrhuje zmierniť záťaž pre automobilový priemysel, a to vrátane zrušenia pokút, ktoré môžu hroziť výrobcom áut po sprísnení limitov emisií CO2 od roku 2025.
Žiadajú nové ekologické palivá
Kľúčovou myšlienkou návrhu je technologická neutralita. Tento prístup by mal zahŕňať nielen elektrické vozidlá, ale aj alternatívne palivá, ako sú biopalivá a syntetické palivá pre autá. Konzervatívci preto požadujú novú definíciu uhlíkovo neutrálnych palív, pričom cieľ klimatickej neutrality do roku 2050 nespochybňujú.
Manfred Weber už skôr naznačil, že Brusel musí prehodnodiť svoju politiku. Už v budúcom roku by chcel politik zmierňovať emisné limity. EVP pritom nie je jediným aktérom, ktorý tlačí na zmenu. Sedem členských štátov EÚ koncom novembra žiadalo pragmatickejší časový plán pre prechod na bezemisné pohony. EVP sa pridáva k tomuto návrhu a požaduje odklad prvého sprísnenia emisných limitov z roku 2025 na rok 2027.
Ak požiadavky EVP získajú podporu, očakáva sa konflikt s Európskou komisiou. Ursula von der Leyenová podporuje aktuálnu legislatívu. Aj nový komisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas a komisár pre klímu Wopke Hoekstra sa vyjadrili za zachovanie zákazu spaľovacích motorov od roku 2035. Podľa magazínu Spiegel sú šance na presadenie návrhu na posun zákazu spaľovacích motorov konzervatívcov minimálne. To situáciu ešte viac komplikuje.
Diskusie o zmene pravidiel znepokojujú automobilový priemysel, ktorému vadí neistota. Predsedníčka Komisie oznámila plán na strategický dialóg o budúcnosti európskeho automobilového priemyslu, no jeho výsledky sa dostavia až neskôr. Medzitým musia výrobcovia splniť platné pravidlá. Jean-Philippe Imparato, európsky šéf Stellantisu, poznamenal, že priemysel nemá inú možnosť než sa aktuálnym zákonom prispôsobiť.
Zdroj: Spiegel / foto: cz.depositphotos.com