Keď vlani Spojené štáty zistili, že Čína vyslala nad ich územie jednoduchý špionážny balón nabitý kamerami, senzormi a špičkovým sledovacím zariadením, vyvolal celonárodnú paniku. Nikto netušil, koľko informácií a v akej kvalite zhromaždil, ani koľko balónov úrady v skutočnosti nezachytili, ale táto hrozba bola považovaná za takú vážnu, že objekt nakoniec rozmetala stíhačka F22 raketou Sidewinder pár kilometrov od pobrežia Južnej Karolíny.

Tento incident ešte zhoršil už tak napäté vzťahy medzi Čínou a USA a prejavuje sa dodnes. Spojené štáty práve pracujú na návrhu zákona, ktorý zakáže čínsky softvér s autonómnych alebo online pripojených automobiloch.

Autonómne i všetky online

Podľa agentúry Reuters je nová legislatíva v gescii ministerstva obchodu a má sa týkať všetkých automobilov na severoamerických cestách, ktoré využívajú čínske moduly pre pokročilú bezdrôtovú komunikáciu.

Nový zákon by prakticky donútil všetky automobilky a dodávateľov pôsobiacich v USA skontrolovať, prípadne odstrániť pokročilý softvér vyvinutý v Číne či v iných rizikových krajinách, ak by bol určený pre model s online pripojením či autonómnym riadení. Tamojšie ministerstvo dopravy k pripravovanej novej legislatíve hovorí, že „je znepokojené rizikami spojenými s online technológiami vo vozidlách“.

Čína už protestuje...

Úradníci už oznámili, že automobilový priemysel dostane nový zákon k dispozícii a bude mať priestor na pripomienkovanie, zatiaľ sa však oficiálne ozvalo len čínske veľvyslanectvo vo Washingtone.

Iba deľba práce a spolupráca môžu priniesť vzájomné výhody a iba spravodlivá hospodárska súťaž môže priniesť technologický pokrok,“ nechal sa počuť pre agentúru Reuters a ďalšie médiá hovorca veľvyslanectva a dodal: „Čína nalieha na USA, aby dôsledne dodržiavali zásady voľného trhu, pravidlá medzinárodného obchodu a vytvorili rovnaké podmienky pre spoločnosti zo všetkých krajín. Čína bude pevne brániť svoje zákonné práva a záujmy.

...a spojenci rokujú

Za pozornosť stojí tiež fakt, že USA medzičasom už začali rokovania so zástupcami spojencov, respektíve ich priemyslovými lídrami, aby „spoločne riešili bezpečnostné riziká spojené s automobilmi s online pripojením“. Stretnutia sa zúčastnili (okrem americkej strany) tiež zástupcovia z Austrálie, Kanady, Európskej únie, Spojeného kráľovstva, Južnej Kórey, Indie, Japonska a samostatne tiež z Nemecka či Španielska. Už to naznačuje, že Čínske aktivity sú brané vážne.

Čoho presne sa americká administratíva obáva. Už vlani na jeseň vyjadrila obavy, že čínsky softvér v automobiloch môže sledovať vodičov, odpočúvať a nahrávať rozhovory cestujúcich a prípadne by mohol prevziať kontrolu nad automobilom.

Je to vážna vec!

Čínske autonómne automobily pritom stihli v Spojených štátoch najazdiť v rámci testovacieho procesu už 2,9 milióna kilometrov a pri tom zbierať detailné dáta napríklad prostredníctvom kamier a lidarov. Citlivé dáta v USA aktuálne zbierajú čínske firmy Baidu, Nio, WeRide, Didi, Xpeng, Inceptio, Pony.ai, AutoX, Deeproute.ai, Qcraft a pravdepodobne ich bude ešte viac.

Riziká národná bezpečnosť sú značné,“ povedala ministerka obchodu Gina Raimondo. „A rozhodli sme sa konať, pretože je to skutočne vážna vec.

zdroj: Reuters