Zákaz spaľovacích motorov EÚ sa týka aj Švajčiarska
Na základe aktuálne platných plánov od roku 2035 už nebudú môcť byť v EÚ registrované nové benzínové a naftové autá. Otvorená ešte zostáva otázka syntetických palív, ktoré by sa dali použiť na klimaticky neutrálnu prevádzku klasického spaľovacieho motora. Tak či onak, Európa chce byť do roku 2050 klimaticky neutrálna, t. j. nebude produkovať viac CO2, ako je možné kompenzovať. Rozhodujúcou pákou, ako to dosiahnuť, by mala byť zmena cestnej dopravy. Tá tvorí približne 20 percent emisií CO2 v Európe.
Od roku 2035 majú byť byť novo registrované autá CO2 neutrálne. Povolené budú elektromobily alebo vozidlá s palivovými článkami. Osobné a úžitkové vozidlá s hmotnosťou do 3,5 tony so spaľovacími motormi (benzín, nafta a hybrid) by ste si za týchto okolností už nekúpili – pokiaľ nehovoríme o jazdených autách.
Tlak na znižovanie emisií z áut rastie (takmer) všade
Zaujímavá situácia nastane vo Švajčiarsku, kde pracuje relatívne veľa Slovákov. Krajina nie je členom EÚ, a preto nemusí dodržiavať zákazy, o ktorých rozhodol Európsky parlament. V praxi sa však stretávame s tým, že nové autá predávané vo Švajčiarsku spravidla musia spĺňať predpisy EÚ – napr. aj s ohľadom na emisie CO2.
„Švajčiarsko zvyčajne prijíma štandardy Európskej únie. A aplikuje ich na svojom území s o niečo väčšou flexibilitou,“ vysvetľuje v stanovisku tamojší motoristický club Touring Club Schweiz (TCS). Rolu zohrávajú aj lokálne špecifiká: Keďže má krajina veľa hôr, Švajčiari často potrebujú napríklad výkonnejšie vozidlá.
Okrem toho, žiadna automobilka nebude vyrábať autá so spaľovacími motormi čisto pre švajčiarsky trh, ak budú v EÚ zakázané. To znamená, že vozidlá na fosílne palivá môžu zmiznúť zo švajčiarskych ciest aj bez formálneho zákazu spaľovacích motorov. Takýto scenár sa pritom netýka len Švajčiarska, ale potenciálne aj ďalších nečlenských krajín situovaných v Európe.
Zdroj: fahrlehrer-portal.ch